W całej Europie bardzo wyraźnie widać trend pokazujący rosnącą rolę leasingu jako głównego źródła finansowania przedsiębiorstw. Zabiegają o niego głównie firmy z sektora MŚP, które sięgają po niego częściej niż po kredyt.
Początek roku to czas, gdy chętnie mówimy o trendach, które wyznaczą kierunek rozwoju na kolejne miesiące. Z jednej strony obserwujemy stały rozwój technologii i co za tym idzie rosnącą rolę sztucznej inteligencji, zjawisko HyperReality, super szybki internet mobilny 5G, czy coraz większy wpływ botów na obsługę klienta. Z drugiej – utrzymujący się trend eko, potrzebę transparentności, otwartości oraz zaangażowania marek w ważne społeczne kwestie. Miejsce rynku pracodawców coraz wyraźniej zajmuje rynek pracowników, rośnie też rola customer experience, czyli jak największej dbałości o pozytywne wrażenia klienta we wszystkich punktach styku z marką. Ekonomia współdzielenia, na której oparte są takie modele biznesowe jak Airbnb czy Uber, znajduje zastosowanie w wielu nowych branżach, a tradycyjna forma „pay per product” zostaje wypierana przez model subskrypcji, gdzie za produkt czy usługę płaci się abonament.
Jakie są więc główne trendy na rynku usług leasingowych? Rozwój usług związanych z ekonomią współdzielenia, rosnący udział leasingu z wysoką wartością końcową, digitalizacja procesu leasingowego, finansowanie coraz bardziej śmiałych projektów czy inwestowanie w projekty badawcze i usługi doradcze – to główne tendencje wymieniane przez ekspertów
Trendy w branży leasingowej związane są ze zmianami, jakie generalnie zachodzą na rynku na płaszczyźnie technologicznej, ekonomicznej, społecznej, czy komunikacyjnej – mówi Konrad Wiśniowski, Vice President w Grupie Grenke oraz Prezes Zarządu Grenke w Polsce – Niektóre z nich widoczne są już od jakiegoś czasu, inne dopiero dają o sobie znać i ich wagę będzie można ocenić po upływie kilku miesięcy czy nawet lat. Na pewno warto je obserwować i wyciągać wnioski, by dopasować ofertę do zmieniającej się sytuacji i lepiej odpowiadać na potrzeby klientów.
Trend pokazujący rosnącą rolę leasingu w Polsce widać szczególnie wyraźnie. Zgodnie z badaniami SAFE, opublikowanymi przez Komisję Europejską pod koniec 2017 roku, leasing jest najbardziej istotnym źródłem finansowania inwestycji dla 60 proc. polskich przedsiębiorców z sektora MŚP. Deklarują oni ponadto chęć wyboru tej opcji w przyszłości. Skutkiem tego większość firm leasingowych kieruje swoją ofertę właśnie do tej grupy i wszystko wskazuje na to, że w 2018 roku się to nie zmieni. W wyniku rozwoju ekonomii współdzielenia i ekonomii dostępu, zmieniają się natomiast formy umów leasingowych, które coraz częściej przypominają umowy najmu. Klienci nie są już zobligowani do finalnego wykupu przedmiotu umowy, ale płacąc niższą miesięczną ratę, mogą po upływie określonego czasu oddać używany produkt leasingodawcy i wymienić go na nowszy.
Coraz częstsze finansowanie za pomocą leasingu sprzętu IT, oprogramowania, urządzeń biurowych, urządzeń telekomunikacyjnych, sprzętu poligraficznego, fotograficznego, gastronomicznego czy innych specjalistycznych maszyn to kolejny trend w tej branży. W 2017 roku wartość umów zawieranych w tym obszarze wzrosła aż o 20,4 proc. i ten stały wzrost będzie się utrzymywał. Wpływ na to ma wspomniany już szybki rozwój technologii i tym samym potrzeba korzystania z szybko zmieniających się i coraz bardziej zaawansowanych urządzeń, dobra koniunktura w przemyśle, przyspieszenie wzrostu gospodarczego oraz napływ środków finansowych z perspektywy unijnej 2014 – 2020. Tendencję wzrostową widać również na rynku nieruchomości – tu wzrost inwestycji finansowanych za pomocą leasingu jest jeszcze bardziej imponujący i wynosi aż 26,5 proc. w stosunku do 2016 roku.
Wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów widać natomiast w samym sposobie zawierania umów leasingowych oraz w coraz liczniejszych usługach dodatkowych oferowanych przez leasingodawców. Dzięki możliwości wyboru opcji leasingu przy zakupach on-line, ten sposób finansowania stał się równie prosty i szybki, jak w przypadku zakupów ratalnych, a leasing można już wziąć nie ruszając się sprzed komputera. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w strategii 2018-2020 ogłoszonej niedawno przez Związek Polskiego Leasingu, w której digitalizacja procesu leasingowego oraz projekty badawcze są priorytetami branży. Wśród istotnych aspektów rozwoju wymienia się również takie zagadnienia jak: prawo i podatki, rachunkowość, etyka, szkolenia oraz o działaniach zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa.
Reasumując można więc powiedzieć, że leasing sam w sobie jest wiodącym trendem na rynku usług finansowych w Polsce, a większość zmian w tym obszarze z pewnością będzie odpowiedzią na potrzeby firm z sektora MŚP i przyczyni się do ich bardziej dynamicznego rozwoju.