Nowa prognoza IDC na temat wydatków na sztuczną inteligencję na całym świecie pokazuje, że globalne wydatki na sztuczną inteligencję (AI), w tym oprogramowanie, sprzęt i usługi dla systemów zorientowanych na sztuczną inteligencję , osiągną prawie 118 miliardów dolarów w 2022 r. i przekroczą 300 miliardów dolarów w 2026 r. Trwające włączanie sztucznej inteligencji do szerokiej gamy produktów spowoduje łączną roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 26,5% w stosunku do prognozy na lata 2022-2026. To ponad czterokrotnie więcej niż pięcioletni CAGR wynoszący 6,3% dla światowych wydatków na IT w tym samym okresie.
Ostatnie dwa trudne lata w biznesie przyspieszyły wykorzystanie sztucznej inteligencji w systemach, a organizacje są teraz bardziej skłonne do korzystania z korzyści w zakresie wydajności i zwiększonych możliwości oferowanych przez systemy sztucznej inteligencji. Systemy sztucznej inteligencji mogą wspierać zadania zorientowane na ludzi i poprawiać ich możliwości dzięki technologiom, takim jak konwersacyjna sztuczna inteligencja i przetwarzanie obrazu, wykorzystywane do interakcji z klientami i potencjalnymi klientami w sposób, który ci ludzie są gotowi zaakceptować.
Wysoki i stały wzrost obserwowany w wykorzystaniu sztucznej inteligencji we wszystkich branżach pokazuje jej znaczenie dla przyszłego biznesu. „Sztuczna inteligencja to nie przyszłość, to jest teraz” — powiedział Mike Glennon, starszy analityk ds. badań rynkowych w zespole Customer Insights & Analysis w IDC. „Większość dostawców IT przyjęła rozwiązania AI w celu uzupełnienia swoich produktów i ulepsza je, aby sztuczna inteligencja była kluczowa dla ich sukcesu. Ci dostawcy, którzy dopiero teraz rozważają sztuczną inteligencję, znajdują się w znacznie niekorzystnej sytuacji dla dostawców IT, którzy mają już w produkcji produkty oparte na sztucznej inteligencji.”
Bankowość i handel detaliczny to dwie branże, które przyniosą największe inwestycje w sztuczną inteligencję w okresie prognozy. Łącznie te dwie branże będą odpowiadać za około jedną czwartą wszystkich wydatków na sztuczną inteligencję na całym świecie. Usługi profesjonalne będą następną co do wielkości branżą z ponad 10% udziałem w wydatkach, a następnie produkcja dyskretna i procesowa. Usługi profesjonalne będą również jedną z branż o najszybszym wzroście wydatków na AI (28,7% CAGR), wyprzedzając jedynie branżę Media (29,8% CAGR).
Wśród 30 przypadków użycia sztucznej inteligencji zidentyfikowanych przez IDC, agenci rozszerzonej obsługi klienta odnotują największe wydatki w całej prognozie, osiągając 35,9 mld USD w 2026 r. Chociaż jest to największy przypadek użycia tylko w dwóch branżach (handel detaliczny i telekomunikacja), agenci rozszerzonej obsługi klienta to teren inwestycyjny dla każdej branży. Inne wiodące przypadki użycia sztucznej inteligencji obejmują rekomendacje i rozszerzanie procesów sprzedaży, analizę i badanie oszustw oraz doradców programowych i systemy rekomendacji. Do 2026 r. te cztery przypadki użycia będą stanowić ponad 38% wszystkich wydatków na sztuczną inteligencję na całym świecie.
„Trzy wiodące przypadki użycia są skoncentrowane na kliencie i sprzedaży, co pokazuje, że osoby stosujące sztuczną inteligencję wykorzystują ją do znacznego rozwoju swojej działalności dzięki silnemu ukierunkowaniu na klienta i sprzedaży w czasie, gdy gospodarka ma problemy” – zauważył Glennon. „Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w biznesie odchodzi od prostego oszczędzania kosztów do bycia silnym składnikiem rozwoju biznesu, pokazując rosnącą dojrzałość sztucznej inteligencji jako rozwiązania informatycznego w szerokim zakresie systemów”.
Stany Zjednoczone będą największym rynkiem geograficznym dla systemów AI, odpowiadając za ponad 50% wszystkich wydatków na AI na całym świecie w całej prognozie. Handel detaliczny i bankowość będą wiodącymi branżami pod względem inwestycji w sztuczną inteligencję w Stanach Zjednoczonych. Europa Zachodnia będzie stanowić ponad 20% światowych wydatków na IT i zapewni najszybszy wzrost wydatków z pięcioletnim CAGR wynoszącym 30,0%. Chińska Republika Ludowa będzie trzecim co do wielkości rynkiem AI z jednym z najwolniejszych wskaźników wzrostu (21,1% CAGR).
Przewodnik IDC Worldwide dotyczący wydatków na sztuczną inteligencję (V2 2022) określa wydatki na technologie, które analizują, organizują, udostępniają i świadczą usługi doradcze w oparciu o szereg nieustrukturyzowanych informacji. Przewodnik po wydatkach określa ilościowo możliwości sztucznej inteligencji, dostarczając dane dla 30 przypadków użycia w 19 branżach w dziewięciu regionach i 32 krajach. Dostępne są również dane dla powiązanych kategorii sprzętu, oprogramowania i usług.