Ochrona znaku towarowego w Polsce i w Unii Europejskiej

Bartosz Martyka
Bartosz Martyka - Redaktor naczelny Brandsit
4 min

Bardzo ważnym z punktu widzenia każdego przedsiębiorcy jest znak towarowy. Oznaczenie to umożliwia szybką identyfikację danego produktu lub usługi, pozwala też odróżnić od siebie produkty lub usługi różnych przedsiębiorców. Właściciel firmy powinien zadbać o prawną ochronę dla swojego znaku towarowego celem uniknięcia choćby nieprzyjemności z tytułu kradzieży znaku towarowego ze strony nieuczciwej konkurencji.

Bez dwóch zdań znak towarowy pełni ważną rolę w biznesie, dlatego też regulowany jest przepisami prawa, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. W Polsce obowiązuje Ustawa prawo własności przemysłowej oraz unijne Rozporządzenie o wspólnotowym znaku towarowym. Wedle tych aktów prawnych znak towarowy może być rejestrowany. Jaką rolę pełni znak towarowy w Polsce i po co zastrzega się go w Urzędzie Patentowym? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

Dlaczego warto zastrzec znak towarowy w Urzędzie Patentowym?

Niektórzy przedsiębiorcy nieświadomi swoich praw i przywilejów wynikających z rejestracji znaku patentowego rezygnują z tej czynności tłumacząc się oszczędnością lub cięciem kosztów. W tym miejscu postaramy się przedstawić wszystkie korzyści wynikające z zastrzeżenia znaku towarowego, tak abyś miał świadomość tego, z czego w razie czego chcesz zrezygnować.

Zacznijmy może od tego, czym właściwie jest prawo ochronne. Prawo ochronne polega na wyłącznym używaniu znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy. W praktyce znaczy to tyle, że wskazanego znaku towarowego może używać tylko i wyłącznie osoba lub firma, która dokonała jego rejestracji. Co za tym idzie, rejestrujący ma prawo bez obaw umieszczać swój znak towarowy na produktach lub na ich opakowaniach oraz wprowadzić je do sprzedaży pod tym znakiem towarowym, może też posługiwać się wspomnianym oznaczeniem do celów promocyjnych. Mało kto wie, że na znaku towarowy można również zarobić sprzedając go lub udzielając licencji na jego używanie. Co więcej, w razie gdy konkurencja zacznie używać identycznego lub podobnego do Twojego znaku towarowego, będziesz mógł wystąpić o zaniechanie naruszeń, wydania uzyskanych korzyści oraz zapłatę opłat licencyjnych za okres bezprawnego używania znaku.

Ile trwa i ile kosztuje ochrona znaku towarowego?

Warte podkreślenia jest, że w Polsce ochrona na znak towarowy nie trwa wiecznie, a jedynie 10 lat. Po ich upływie rejestrujący ma prawo przedłużyć ją na kolejny 10-letni okres. A co z opłatami? Pierwszą opłatą, jaką trzeba będzie wnieść do Urzędu Patentowego, jest opłata rejestracyjna. Kolejną, po otrzymaniu decyzji Urzędu o rejestracji znaku trzeba będzie wnieść opłatę o udzielenie prawa ochronnego. Wysokość obu opłat zależy od liczby klas i towarów usług, dla których oczekujemy ochrony. Im więcej klas wskażemy we wniosku, tym większe opłaty będzie trzeba ponieść.

- Advertisement -

Znak towarowy UE – interesy poza granicami kraju

Dla przedsiębiorców chcących prowadzić międzynarodową działalność, korzystniejszy może okazać się znak towarowy Unii Europejskiej. Znak towarowy UE daje prawo ochronne na znak towarowy na terenie wszystkich 28 państw członkowskich Unii. Aby zarejestrować znak towarowy UE należy złożyć stosowny wniosek do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej z siedzibą w Alicante (Hiszpania). Rejestracji nie trzeba dokonywać osobiście, można przeprowadzić ją za pośrednictwem poczty, kuriera, internetu lub przez pełnomocnika. Prawo ochronne na znak towarowy na terenie Unii jest tożsame z wyłącznym używaniem znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy. O tym, na czym polega ochrona znaku towarowego Unii Europejskiej i jak wygląda procedura rejestracji przeczytasz tutaj: https://zastrzezone.pl/ochrona-znaku-towarowego-w-unii-europejskiej/74,17,16.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -