Oświetlenie w biznesie – trendy, które zyskają na sile w 2019

Podobne tematy

Połowa lamp Led nie spełnia wymogów

Blisko połowa lamp LED-owych wprowadzonych na rynek w Polsce nie spełnia wymagań podstawowych przepisów, np. deklarowanego strumienia światła – tak wynika...

BenQ RP750K – ekran dotykowy UHD z powłoką antybakteryjną

BenQ wprowadza na rynek kolejny interaktywny, wielkoformatowy panel LED z rodziny IFP (ang. Interactive Flat Panel) zaprojektowany do zastosowań...

Oświetlenie biurowe nie służy już wyłącznie poprawie widoczności i coraz więcej pracodawców to dostrzega. Na czym powinni zatem się skupić, rozważając jego modernizację? Oto 4 trendy, które w ostatnich latach zyskują na sile. Warto się z każdym z nich zapoznać, aby mieć pewność, że nowe oświetlenie biura faktycznie będzie odpowiadać oczekiwaniom pracowników.

Human Centric Lighting

Terminem tym określa się światło skupione na człowieku i jego potrzebach. Te natomiast obecnie realizowane są jedynie w niewielkim procencie. Aż 40% pracowników, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez brytyjską firmę Staples, skarżyło się na nieodpowiednie światło w biurze. Raport „The Empoyee Experience” pokazał natomiast, że pracownicy oczekują od pracodawcy nie chillout roomów i imprez integracyjnych, ale przede wszystkim wystarczającego dostępu do światła.

Recepta na rozwiązanie tego problemu wydaje się być prosta: biura powinny być przestronne i jasne. W tym celu warto dokładnie przemyśleć ustawienie mebli i akcesoriów biurowych. Nie powinny one przysłaniać światła, wpadającego przez okna. Optymalnym rozwiązaniem jest natomiast siedziba z dużymi, panoramicznymi oknami.

Oprócz dostępu do światła dziennego pracownikom trzeba zapewnić też wysokiej jakości światło sztuczne. Najlepiej, aby było ono maksymalnie zbliżone do tego słonecznego. Z jego symulowaniem całkiem dobrze radzi sobie technologia LED. Tego typu oświetlenie ma parametry maksymalnie zbliżone do tego naturalnego (wysoki wskaźnik oddania barw, ciągłe widmo). Można je też łatwo dostosować do naszego rytmu okołodobowego. Wszystko, dzięki temu, że mamy pełną kontrolę nad jego natężeniem i temperaturą barwową. Ta sama oprawa może więc rano emitować pobudzające, chłodne, a po południu ciepłe, relaksujące białe światło.

Niezwykle ważnym aspektem koncepcji Human Centric Lighting jest też możliwość indywidualnego sterowania oświetleniem. Nasze potrzeby odnośnie tego, jak silne powinno być światło w naszym najbliższym otoczeniu, nie są bowiem jednolite. Najlepiej widać to na przykładzie osób starszych – do efektywnej pracy potrzebują one kilkukrotnie silniejszego oświetlenia. Z tego powodu na popularności zyskują systemy opisane w kolejnym punkcie.

Systemy zarządzania oświetleniem

Oświetlenie LED oprócz tego, że jest energooszczędne i zbliżone parametrami do światła dziennego, ma jeszcze jedną zaletę – można nim sterować zdalnie np. przy pomocy urządzeń mobilnych. Oczywiście nie jest do tego zdolna każda lampa LED. Wcześniej trzeba połączyć ją z Internetem – to z kolei jest niemożliwe bez określonych komponentów elektronicznych. Na rynku nie brakuje jednak tego rodzaju inteligentnych źródeł światła – wystarczy wspomnieć Philips Hue. Żarówki LED, będące komponentami systemu, wyglądem niczym nie różnią się od tych tradycyjnych. Aby móc nimi sterować przy pomocy smartfona, wystarczy je zsynchronizować z mostkiem sieciowym, który znajduje się w każdym zestawie startowym.

Na podobnej zasadzie działa system Philips Interact Pro. Jego komponenty to jednak nie zwykłe żarówki, a oprawy przeznaczone do oświetlania biur i innych pomieszczeń. Instalacja sprowadza się zatem do wymiany dotychczasowych źródeł światła na inteligentne komponenty systemu Interact i podłączenia do routera mostka sieciowego. Potem zostaje już tylko synchronizacja wszystkich źródeł światła w aplikacji i każdy pracownik, któremu damy do niej dostęp, będzie mógł oświetlić swoje stanowisko pracy, tak jak mu pasuje.

Co firma zyskuje, dzięki wymianie tradycyjnego oświetlenia na LED-owe i do tego inteligentne? Przede wszystkim światło w biurze lepiej odpowiada indywidualnym potrzebom pracowników. Jeśli muszą skoncentrować się na jakimś zadaniu, mogą oświetlić swoje biurko silniejszym, pobudzającym światłem. Spotkaniom może zaś towarzyszyć ciepłe oświetlenie, wprowadzające do wnętrza przyjemną, domową atmosferę. Tym sposobem wzrasta też efektywność zespołu. Widać to zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, kiedy do wnętrz większości biur w Polsce nie dociera wystarczająco dużo światła. Inteligentne LED-y skutecznie suplementują jego braki. Nie bez znaczenia są też oszczędności energii. Temu zagadnieniu przyglądamy się jednak bliżej w  kolejnym akapicie.

Energooszczędność

Koszty energii stale rosną, firmy siłą rzeczy muszą więc zainteresować się technologiami, które umożliwią im oszczędniejsze gospodarowanie swoimi zasobami. W przypadku oświetlenia jest to technologia LED. Oprawy LED-owe pochłaniają kilkukrotnie mniej energii niż żarówki wolframowe i będące dla nich alternatywą świetlówki. Wyższa jest też ich trwałość. Oprawa LED może świecić nieprzerwanie nawet przez kilkanaście lat.

Gdy LED-y zsynchronizuje się z inteligentnym systemem oświetleniowym, oszczędności stają się jeszcze wyższe. Jest to efekt tego, że oświetlenie jest wykorzystywane tylko tam, gdzie jest potrzebne: nie jest włączone niepotrzebnie w łazience ani pokoju, gdzie aktualnie nikt nie przebywa – nad wszystkim czuwają specjalne harmonogramy lub czujniki ruchu. Taki system jest w stanie zmniejszyć zużycie energii pochłanianej przez oświetlenie nawet o 70%. Nikogo nie powinno więc, chyba dziwić, że coraz więcej firm interesuje się tą technologią.

Li-Fi

Wszystkim tym, którzy jeszcze nie słyszeli o tym wynalazku, należy się kilka słów wyjaśnienia. Li-Fi to technologia przesyłu danych, która podobnie jak Wi-Fi wykorzystuje fale elektromagnetyczne. Nie są to jednak fale radiowe, lecz świetlne.  Ich częstotliwość jest znacznie wyższa, w związku z tym transfer danych bardzo szybki i przy okazji bezpieczniejszy. Fale świetlne, a tym samym przesyłane przez nie informacje nie przechodzą bowiem przez ściany. Aby mieć dostęp do Li-Fi trzeba przebywać w zasięgu określonych źródeł światła.

Biura to jeden z głównych obszarów zastosowań tej technologii, głównie ze względu na to, że przez większość dnia i tak są doświetlone światłem sztucznym. Można je więc dodatkowo wykorzystać do przesyłu danych. Pierwszą firmą, która zdecydowała się na wdrożenie Li-Fi był francuski oddział Icade. Emmanuelle Baboulin, Szefowa Działu Inwestycji w Nieruchomości Komercyjne wiązała z tą inwestycją duże nadzieje:

„Technologia Li-Fi może mieć przełomowe znaczenie dla biur. Jako lider rynku chcieliśmy poznać możliwości, jakie daje ona naszym obecnym i przyszłym klientom. Planujemy zaprezentować tą technologię w naszym inteligentnym biurze w La Defense. Oprócz stabilnej łączności, kluczowa jest dla nas jakość światła” – mówiła chwilę po tym, jak w firmie pojawiły się oprawy oświetleniowe transferujące dane.

Teraz nadszedł czas na to, aby inni także poznali jej możliwości. Technologia Li-Fi jest już stałą częścią oferty Philips. Każdy może więc z niej skorzystać.

- Reklama -

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.