in , ,

Podsumowanie III kwartału 2017 w dystrybucji IT w Polsce

Jak podaje GTDC, organizacja zrzeszająca czołowych dystrybutorów IT na świecie – bazując na danych* firmy badawczej CONTEXT – łączny przychód netto ze sprzedaży europejskich dystrybutorów IT i elektroniki użytkowej wzrósł w III kwartale 2017 roku o 3,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W pierwszych 9 miesiącach przychody dystrybutorów IT w Europie wzrosły łącznie o 4,1 proc. Polscy dystrybutorzy zanotowali w III kwartale niewielki spadek (0,4 proc.), a ich przychody w pierwszych 9 miesiącach roku wrosły łącznie o 1,2 proc.

W skali całego europejskiego rynku, w III kwartale 2017 roku największym zainteresowaniem konsumentów na Starym Kontynencie cieszyły się takie grupy produktowe jak m.in. notebooki (wzrost o 9,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku), komputery stacjonarne (7,4 proc.), tablety (6 proc.) oraz TV i monitory (5,9 proc.). Wyniki niektórych z tych kategorii zupełnie inaczej prezentowały się na polskim rynku.

Polski rynek dystrybucji IT w III kwartale 2017 roku (w porównaniu do III kwartału 2016 roku):

  • Największy wzrost na polskim rynku (16,6 proc.) zanotował segment telekomunikacyjny, w tym smartfony i akcesoria
  • Dużym zainteresowaniem cieszyły się także TV i monitory (12,9 proc.)
  • Wzrost (o 10,5 proc.) zanotował segment komputerów stacjonarnych (w sprzedaży detalicznej i w sektorze publicznym)
  • Ponadto, duży wzrost (o 4,2 proc.) zanotowała kategoria oprogramowania
  • W porównaniu do innych europejskich rynków, duży spadek zanotowała natomiast kategoria notebooków (o 6,6 proc.)
  • Największy spadek sprzedaży dotknął w Polsce segment tabletów oraz AV i akcesoriów, odpowiednio o 25,7 proc. i 24,1 proc.

Trendy sprzedażowe na polskim rynku dystrybucji IT komentują liderzy branży

Ze wzrostu sprzedaży w segmencie komputerów stacjonarnych, będącego m.in. wynikiem poprawy sytuacji w sektorze publicznym w stosunku do roku poprzedniego, cieszyć powinna się AB S.A, która zarządza największą w regionie (16,5 tys.) siecią partnerów handlowych. Było to jednym z oczekiwań grupy na 2017 rok.

Andrzej Przybyło AB S.A.W III kw. zanotowaliśmy większe niż cały rynek wzrosty sprzedaży m.in. w kategorii komputerów stacjonarnych. Jest to efekt skutecznego wykorzystania naszych rozbudowanych kanałów sprzedaży i dotarcia do partnerów. Jednym ze znaczących impulsów wzrostowych jest dla nas szybko rosnący rynek komputerów gamingowych, gdzie posiadamy kompleksową i stale poszerzaną ofertę produktową. Przewidzieliśmy także szybki rozwój rynku usług chmurowych – Grupa AB w minionym kw. zanotowała wysokie wzrosty sprzedaży oprogramowania w modelu CSP. Nasza współpraca z Microsoft w ramach kontraktu CSP (Cloud Solution Provider) zaowocowała nie tylko osiągnięciem pozycji lidera tego rynku w Polsce, ale także otrzymanym tytułem „2017 Partner of the Year” dla najlepszego dystrybutora Microsoft w Polsce. Ubiegły kw. był dla nas bardzo dobry również w kategorii telewizorów i monitorów wielkoformatowych (Large Format Displays). Jest to efektem rozwoju naszego działu digital signage – komentuje Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB S.A.

Dobre zakończenie roku przewiduje także ABC Data, która zakłada osiągnięcie blisko 4,5 mld PLN przychodów ze sprzedaży w 2017 roku. Aktualnie, firma współpracuje z 13 tys. resellerów oferując produkty i usługi blisko 1000 światowych marek.

Od dłuższego czasu obserwujemy rosnącą sprzedaż komponentów, komputerów stacjonarnych i urządzeń peryferyjnych. Ponadto, zgodnie z rynkowymi trendami, już w ubiegłym roku postawiliśmy w ABC Data na dynamiczny rozwój obszaru mobile, dzięki czemu stale rośnie sprzedaż w grupie smartfonów. Szczególnie widoczny jest utrzymujący się trend wzrostowy u naszych kluczowych producentów – Huawei oraz Xiaomi. Z kwartału na kwartał rosną także przychody ze sprzedaży produktów Apple u czołowego dystrybutora produktów tej marki w Polsce, czyli naszej spółki zależnej iSource. W III kwartale 2017 roku wypracowaliśmy dwukrotnie wyższą EBITDA i trzykrotnie wyższy zysk netto r/r, co istotnie przybliża nas do zrealizowania prognozy wyników za ten rok – komentuje Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Data S.A.

* dane pochodzą od firmy badawczej CONTEXT monitorującej kanały sprzedaży oraz ceny w poszczególnych segmentach rynku i współpracującej z GTDC.
źródło: Newseria
Chcesz wiedzieć więcej?
Zapisz się na nasz newsletter!
SUBSKRYBUJ
e-diesel

Audi intensyfikuje badania nad paliwami syntetycznymi

lifestyle

Randka online? – warto pamiętać o bezpieczeństwie danych