PZU sięga po sztuczną inteligencję. Technologia pomoże lepiej analizować szkody pojazdów

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
4 min

PZU wdrożyła innowacyjną technologię komputerowego rozpoznawania obrazów, aby ulepszyć sposób oceniania szkód komunikacyjnych ubezpieczanych w Polsce pojazdów.

PZU obsługuje rocznie blisko 500 000 szkód komunikacyjnych. Wcześniej, największy polski ubezpieczyciel był w stanie przeprowadzić szczegółową ocenę około 20 proc. szkód (pozostałe 80 procent zatwierdzono za pomocą uproszczonej kontroli).

Rozwiązania sztucznej inteligencji oferowane przez firmę technologiczną Tractable umożliwiają weryfikację w czasie rzeczywistym niemal wszystkich szkód komunikacyjnych obsługiwanych przez PZU. Algorytmy potrafią szybciej i dokładniej wykryć więcej nieprawidłowości, oraz potwierdzić, że wszystkie naprawy są realizowane z zachowaniem procedur i określonych przez PZU standardów.

PZU współpracuje z Tractable od 2018 roku i jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce korzystającym ze sztucznej inteligencji do obsługi szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Jak dotąd technologia została wykorzystana do likwidacji ponad 150 000 zgłoszeń, co stanowi 1/3 rocznego wolumenu, o wartości 1,3 mld PLN (260 mln GBP). Zastosowane rozwiązanie znacznie usprawniło obsługę szkód, skracając czas oczekiwania na naprawę pojazdu.

- Advertisement -

Marcin Kurczab, Dyrektor ds. Innowacji PZU, odpowiada za współpracę ze startupami. Jak mówi: „W PZU jesteśmy głęboko przekonani, że współpraca z najlepszymi startupami ubezpieczeniowymi owocuje pozytywną transformacją w naszej firmie. Cieszę się, że wraz z Tractable udało nam się wdrożyć innowacyjną technologię komputerowego rozpoznawania obrazów. Dzięki temu likwidacja szkód dla naszych klientów przebiega szybciej i efektywniej. Jesteśmy zadowoleni nie tylko z sukcesu programu, ale także z faktu, że jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce wdrożyliśmy tę unikalną technologię na taką skalę we współpracy z jedną z czołowych brytyjskich spółek technologicznych. W PZU jesteśmy otwarci na współpracę z młodymi technologicznymi firmami z całego świata.”

PZU powstał w 1803 roku i jest najstarszym oraz największym zakładem ubezpieczeń w Polsce, który w 2019 roku osiągnął rekordowe zyski i wielkość sprzedaży. Zysk netto wyniósł 3 295 mln zł (667 mln GBP), przychody ze sprzedaży 24,2 mld zł (4,91 mld GBP), a wskaźnik ROE 21,2% – niemal dwukrotnie przewyższając średnią dla europejskich zakładów ubezpieczeń.

Adrien Cohen, współzałożyciel i prezes Tractable, powiedział: „To niewiarygodne widzieć, jak PZU, jedna z najważniejszych spółek w Polsce, wdraża nasze nowoczesne rozwiązanie na wielką skalę. To pokazuje otwartość spółki na innowacje i sytuuje PZU wśród najbardziej zaawansowanych ubezpieczycieli na świecie. Nasze rozwiązanie daje PZU kontrolę nad 100% napraw i szkód, wszystko w czasie rzeczywistym, dzięki szybkości i zasięgowi sztucznej inteligencji.”

Sztuczna inteligencja Tractable wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego i jest przeszkolona na milionach zdjęć i ludzkich decyzji dotyczących napraw z wcześniejszych wypadków. Technologię tę można stosować na całym świecie, do każdego pojazdu osobowego. Sztuczna inteligencja pozwala ubezpieczycielom oszacować uszkodzenia pojazdu, przesyła zalecane metody naprawy oraz kieruje procesem zarządzania roszczeniami – wszystko to zapewnia jak najszybsze rozpatrzenie i rozstrzygnięcie każdego roszczenia. System jest nieustannie udoskonalany, ponieważ coraz więcej ubezpieczycieli i warsztatów korzysta z tego rozwiązania.

Sztuczna inteligencja Tractable obsłużyła ponad 1 mld szkód komunikacyjnych dla czołowych ubezpieczycieli na świecie, w tym dla Ageas UK, Covéa, największego ubezpieczyciela samochodowego na rynku francuskim, oraz dla Tokio Marine, największego ubezpieczyciela pojazdów w Japonii.

Udostępnij
- REKLAMA -