Rekruterzy zalewają Polaków ofertami pracy. Aż 92,5% pracowników biurowych regularnie otrzymuje wiadomości z propozycjami zatrudnienia, a prawie 40% dostaje je codziennie lub kilka razy w tygodniu – wynika z badań przeprowadzonych przez ASM Research we współpracy z portalami pracy rocketjobs.pl oraz justjoin.it. Chociaż taka aktywność mogłaby sugerować świetną kondycję rynku pracy dla specjalistów white-collar, to dla wielu odbiorców taka frekwencja wiadomości jest męcząca.
W kwietniu 2024 r. przeprowadzone badanie na grupie ponad 800 pracowników biurowych pokazało, że tylko 7,5% deklaruje brak zainteresowania kontaktami z działami HR. Pozostali mają styczność z rekruterami przynajmniej kilka razy w miesiącu. Najczęściej, bo aż 20% dziennie, wiadomości otrzymują marketerzy. Natomiast wśród specjalistów IT kontakt jest niemalże powszechny, choć 4% z nich nie otrzymuje żadnych zapytań.
„Rynek pracy w sektorze white-collar jest dynamiczny. Pomimo ostrożności w planowaniu nowych rekrutacji, ponad 30% firm nadal planuje zwiększenie zatrudnienia. To sygnał, że firmy widzą potrzebę wzrostu i rozwoju” – mówi Justyna Krzewska z rocketjobs.pl.
Badanie pokazało także, że bezpośrednie wiadomości od rekruterów nie zawsze są odbierane pozytywnie. Aż co trzecia osoba odczuwa negatywne emocje w związku z takimi kontaktami. Niedopasowane oferty potrafią irytować, a przykładem jest wysyłanie programiście Java ofert związanych z JavaScript, co jest odbierane jako brak zrozumienia i kompetencji ze strony rekruterów.
W odpowiedzi na to, firmy i portale pracy próbują innowacyjnych rozwiązań. „Matchmaking Beta to narzędzie, które łączy pracodawców z kandydatami według ich preferencji, co pozwala na oszczędność czasu i zmniejszenie irytacji związanej z otrzymywaniem niepasujących ofert” – wyjaśnia Krzewska.
Oczekiwania kandydatów co do wiadomości od rekruterów są jasne: 50,9% ankietowanych wymienia brak widełek finansowych jako główny powód ignorowania ofert pracy. Inne powody to niedopasowanie oferty do umiejętności (49,1%) lub doświadczenia zawodowego (42,6%). Nieprawidłowe zaimki lub błędy stylistyczne w wiadomościach również mogą przekreślić szanse na odpowiedź.
Marcin Nowosad z justjoin.it podkreśla, że dobre ogłoszenie o pracę powinno wyróżniać się przez jasne wskazanie widełek finansowych, podkreślanie elastyczności i dbałości o dobrostan pracowników. „Transparentność, szybkość i prostota procesu rekrutacyjnego budują zaufanie i szacunek kandydatów” – dodaje Nowosad.
Jakie są najczęstsze powody, dla których pracownik działu HR pozostawiany jest bez odpowiedzi, a oferta odrzucana? Na pierwszym miejscu (50,9%) jest brak widełek finansowych. Pozostałe to:
- 49,1% Niedopasowanie oferty do umiejętności
- 42,6% Niedopasowanie oferty do doświadczenia zawodowego
- 37,2% Niedopasowanie oferty do specjalizacji / stanowiska
- 30,7% Brak informacji o projekcie, przyszłych zadaniach
- 29,9% Niepodanie nazwy firmy / przyszłego pracodawcy
- 10,9% Błędnie użyte imię lub zaimki, np. Pani zamiast Pan
- 10,0% Błędy stylistyczne i ortograficzne w wiadomości