Content to jeden z elementów, który wpływa na pozycjonowanie stron i sklepów. Teksty oceniają zarówno użytkownicy, jak i roboty Google. Zastanawiasz się, jak tworzyć skuteczne treści SEO? Jak pisać, by wpływać na pozycjonowanie i zapewnić sobie wysoką pozycję w topie? Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania, koniecznie przeczytaj nasz poradnik.
Jakość treści wpływa na pozycję
Dlaczego jedne teksty działają a inne nie? Optymalizacja stron pod względem technicznym to jeden aspekt. Drugim, niezwykle istotnym jest content. Dobrze przygotowane treści wpływają na indeksowanie witryny wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Jaka treść rankuje? Do czynników rankujących można do nich zaliczyć m.in.:
- dobór odpowiednich słów kluczowych
- odpowiednie nasycenie frazami,
- wysoką jakość treści (pod względem merytorycznym i stylistycznym),
- stosowanie punktorów,
- stosowanie wyboldowań.
Frazy – jak dobierać i stosować frazy kluczowe
Czym jest słowo kluczowe? To fraza, którą użytkownik (a więc i potencjalny klient) wpisuje w wyszukiwarkę Google. Może być ona ogólna, np. sklep z sukienkami, jak bardziej precyzyjna, np. sklep z sukienkami Poznań Łazarz, jak i szczegółowa, np. czarna sukienka w kwiaty z krótkim rękawem online. Pierwszy typ frazy, czyli szerokie słowo kluczowe w wynikach wyszukiwania pokazuje użytkownikowi sklepy z sukienkami, zarówno internetowe, jak i landing page sklepów stacjonarnych z całego kraju. Dopiero dookreślenie lokalizacyjne powoduje okrojenie wyników o pozycje, które są niezgodne z zapytaniem. Ostatnia wspomniana fraza kluczowa to najbardziej szczegółowy wariant – klient szuka konkretnego produktu lub grupy produktów – w wynikach wyszukiwarki wyświetlają się produkty lub kategorie produktowe.
Co zrobić, jeśli chcemy trafić przez pozycjonowanie zarówno do klienta, który wie, jakiej sukienki szuka, jak i tego, który nie ma jeszcze zdefiniowanych planów zakupowych, lub po prostu potrzebuje porady w zakresie fasonu? Odpowiedź jest jedna – najlepiej sprawdzają się teksty zoptymalizowane w obrębie całego sklepu internetowego: strony głównej, tekstów na kategorie, opisów produktów, jak i treści blogowych o charakterze poradnikowym.
Jak stosować słowa kluczowe?
Treści na stronie powinny być tworzone zarówno pod użytkowników, czyli potencjalnych klientów, jak i boty. Aktualnie najwyżej rankują teksty, które nie tylko zawierają frazy, ale i są naturalne. Przyjazne, merytoryczne i wyczerpujące dany temat treści lubią zarówno ludzie, jak i algorytm wyszukiwarki, dlatego tekst nie powinien być przesycony frazami. By pozycjonowanie strony www było skuteczne, słowa kluczowe powinny być wplecione naturalnie w treść.
Edycja tekstu czyli przyjazny wygląd
Zbity blok testu, nawet najbardziej merytorycznego i najlepiej napisanego językowo, nie zachęca do czytania. Co zrobić, by stworzony content był przyjazny dla użytkownika? Wskazane jest stosowanie:
- boldów – podkreślenie najważniejszych fragmentów ułatwia wyłapanie ważnych informacji podczas skanowania tekstu wzrokiem. Boldy powinny zawierać frazy, ale w nienachalny sposób;
- wypunktowań – wtedy w naturalny sposób wyodrębniamy ważne elementy;
- akapitów – oddzielają wątki;
- nagłówków – określają hierarchię i porządkują tekst pod względem logicznym. Powinny być krótkie, dobrze opisywać, co zawiera dany fragment.
Najczęstsze błędy w tekstach SEO
Użycie fraz bez ich odmiany to częsty błąd, podobnie jak zbyt duże nasycenie – wtedy od razu widać, że dany tekst powstał pod SEO. Algorytm Google indeksuje takie treści dużo niżej niż naturalny i przyjazny dla użytkownika content. Do częstych błędów w tekstach pisanych pod pozycjonowanie należą także:
- brak edycji tekstu – zbity w blok tekst nie zachęca do czytania, również boty indeksują go dużo niżej;
- brak lub zaburzona hierarchia nagłówków;
- brak spójności tematycznej;
- boldy wyłącznie na frazach;
- złe stosowanie fraz – wymienienie ich po przecinku, nienaturalne stosowanie;
- nieunikalne treści (np. kopiowane od producenta).
Jak tworzyć wartościowy content, który wpływa na pozycjonowanie?
Dokładna recepta na idealny tekst nie istnieje – pod enigmatycznym określeniem odpowiednie nasycenie i dobór fraz kluczowych za każdym razem kryje się inna wartość i wyraz. Dobór słów, a także częstotliwość ich stosowania w treści to działania, które powinny być poprzedzone dokładną analizą wyników wyszukiwania w kontekście konkurencji. Jedno jest jednak pewne – naturalne, merytoryczne i przyjazne dla użytkownika treści promowane są przez algorytm Google i to one wyświetlają się wyżej. Dlatego podczas tworzenia treści nie można myśleć tylko o SEO, ale też o kliencie. Dostarczenie mu rzetelnych informacji opisanych w ciekawy sposób i uzupełnionych o frazy sprawi, że tekst będzie wartościowy zarówno dla klienta, jak i Google.
Artykuł powstał przy współpracy z Agencją Widoczni
Artykuł sponsorowany