Sony kontynuuje prace nad rozwiązaniami do produkcji na żywo IP Live

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
8 min

Sony kontynuuje inwestycje w zapewnienie wzajemnej współpracy rozwiązań do produkcji IP Live. Powiększa w tym celu ofertę swoich zaawansowanych rozwiązań do produkcji na żywo, uzupełniając opracowany wcześniej interfejs NMI (Networked Media Interface) o zgodność z dwoma standardami branżowymi: SMPTE ST 2110, dotyczącym transportu multimediów przez łącza IP, oraz NMOS IS-04/05, regulującym kwestie wykrywania urządzeń i zarządzania nimi.

Sony rozszerza również zakres wsparcia otwartych standardów, dodając nowe rozwiązania systemowe do produkcji na żywo. Nowe systemy kamerowe, miksery wieloformatowe i serwery do produkcji będą wyposażone zarówno w łącza IP, jak i 12G-SDI, co zapewni ich maksymalną uniwersalność. Wśród rozwiązań do produkcji na żywo pojawią się też nowe elementy: panele zdalnego sterowania oraz licencja na kontroler systemowy.

Nowe urządzenia przyspieszające migrację do produkcji IP Live

Ponieważ proces przechodzenia branży na rozwiązania IP nabiera coraz większej dynamiki, Sony wprowadza nowy, flagowy mikser wideo XVS-9000. Jest on przeznaczony do obsługi dużych imprez sportowych oraz rozrywkowych i wyposażony w najnowsze łącza IP (SMPTE ST 2110) i 12G-SDI umożliwiające transmisję sygnałów 4K. Może także pracować w konfiguracjach mieszanych. Mikser XVS-9000 zapewnia do 80 wejść i 40 wyjść sygnałów 4K lub do 160 wejść i 80 wyjść sygnałów HD. Pozwala na wykorzystanie najnowszych łączy i spełnia wymagania zaawansowanych produkcji 4K/HD, również w standardzie HDR (High Dynamic Range).

*Liczba wejść/wyjść będzie zależała od używanego łącza.

Ze standardem SMPTE ST 2110 będzie również zgodna (w trybie HD) nowa jednostka sterująca CCU HDCU-3100. Zapewni ona współpracę z sieciami IP wielu systemów kamerowych, od HDC-4300 z procesorem sygnałowym z serii BPU-4000 — w tym z nowym BPU-4500A — po serię HDC-2000 i światłowodowe systemy kamerowe z serii HSC. Poza standardowymi funkcjami jednostek CCU obsługiwane będzie przesyłanie sygnałów lampek kontrolnych, interkomu oraz powrotnych sygnałów audio i wideo — wszystko łączem IP.

Kolejnymi produktami Sony zgodnymi w trybie HD ze standardem SMPTE ST 2110 będą obecne miksery wieloformatowe z rodziny XVS, a od roku 2019 również jednostka sterująca HDCU-4300.

- Advertisement -

Aby zaspokoić rosnący popyt na produkcje 4K na żywo, Sony zapewnia również zgodność z SMPTE ST 2110 swoich produktów 4K. Nowy procesor sygnałowy BPU-4500A ma wszystkie cechy i funkcje modelu BPU-4500, a ponadto nowo dodane gniazdo na kartę rozszerzającą, która umożliwia wykorzystanie standardu SMPTE ST 2110 lub Networked Media Interface. Daje to klientowi możliwość doboru łącza do wymagań systemowych.

Modernizacje rozwiązań do produkcji IP Live objęły również oprogramowanie IP Live System Manager, którego zadaniem jest optymalizacja sterowania i konfigurowania poprzez sieć urządzeń używanych podczas produkcji. Oprogramowanie to służy również do zarządzania samą siecią — by spełniała ona wysokie wymagania stawiane sieciom IP w profesjonalnych produkcjach na żywo.

System obsługuje teraz także NS-BUS: otwarty protokół sterowania trasowaniem, który służy do komunikacji z innymi urządzeniami i systemami. Ten oparty na łączach IP protokół zarządzania zapewnia obsługę przełączania krzyżowego, nazw źródeł i lampek kontrolnych przez zewnętrzny system zarządzający. Pozwala w prosty sposób, niezależnie od lokalizacji monitorować różne strumienie przesyłane przez sieć.

Efektywne rozwiązanie gotowe na nadejście przyszłości

Realizując wizję pionierskich, wzajemnie współpracujących rozwiązań, które spełnią obecne i przyszłe potrzeby stacji telewizyjnych i dadzą klientom możliwość wyboru, firma inwestuje zarówno w technologię IP, jak i SDI.

Sony powiększa ofertę urządzeń zgodnych ze standardem 12G-SDI, zapewniając klientom dodatkową uniwersalność i większy wybór. W roku 2018 możliwość użycia łączy 12G-SDI pojawi się w mikserach wieloformatowych XVS-9000, XVS-8000, XVS-7000 i XVS-6000, procesorach sygnałowych BPU-4500A i BPU-4000, jednostce sterującej HDCU-4300  do kamery HDC-4300 oraz wieloformatowym rejestratorze audiowizualnym PWS-4500.

Zapewnianie współpracy sprzętu

Jako założyciel sojuszu IP Live Alliance, skupiającego obecnie ponad 70 producentów, członek-założyciel stowarzyszenia AMWA (Advanced Media Workflow Association) oraz członek SMPTE firma Sony odgrywa aktywną rolę w opracowywaniu, wdrażaniu, standaryzacji i doskonaleniu standardów oraz protokołów służących do produkcji na żywo z użyciem łączy IP. Sony współpracuje też ze stowarzyszeniem AMWA nad zapewnieniem obsługi specyfikacji NMOS IS-04 i NMOS IS-05 oraz innych przyszłych ulepszeń.

Zgodność ze standardami prezentowana jest na pokazowej ekspozycji IP, przygotowanej na targi NAB przez różnych dostawców. W ostatnim czasie firma Sony przeprowadziła również pomyślne testy współpracy z rozwiązaniami firmy Evertz. Przedmiotem tych testów była zgodność ze standardami SMPTE ST2059 PTP, ST2110 HD i NMOS IS-04. Wspólny pokaz działania specyfikacji NMOS, zorganizowany specjalnie dla gości targów NAB 2018, można oglądać na stanowisku firmy Evertz.

Kolejne wdrożenia systemu do produkcji na żywo z wykorzystaniem łączy IP

  • NEP Australia: stacja NEP Australia postanowiła zainstalować w swoim wozie transmisyjnym jednostkę sterującą HDCU-3100 wraz z kamerą HDC-4300 i procesorem sygnałowym. NEP używa kamer HDC-4300 w czterech wozach transmisyjnych z rozwiązaniami IP. Łączą się one z centralnymi obiektami w Sydney i Melbourne, gdzie znajdują się miksery XVS. Sprzęt ten wykorzystywany jest kilka razy w tygodniu do realizacji stałych programów, których produkcja i dostarczanie do nadawcy odbywa się także z użyciem standardu SMPTE ST 2110.
  • Telewizja publiczna Tajwanu (PTS): PTS zdaje sobie sprawę, że kluczem do sukcesu oraz do spełnienia rosnących i nieustannie zmieniających się wymagań branży jest wydajna organizacja pracy połączona z niezawodnym sprzętem. Z tego powodu PTS wybrało firmę Sony na partnera realizacji wozu transmisyjnego i studia 4K/IP, w których centralną rolę odgrywać będą rozwiązania Sony IP Live. Na liście wyposażenia znalazły się kamery HDC-4300, miksery XVS-8000/7000/6000, serwery PWS-4500, monitory OLED BVM-X300, konwerter z serii NXL oraz oprogramowanie IP Live System Manager (LSM).
  • KOCCA (Korea Creative Content Agency): wprowadzając produkcję na żywo opartą na łączach IP w swoim studiu 4K, agencja KOCCA liczyła na usprawnienie całej organizacji pracy, od obrazu na żywo po montaż nieliniowy. Stworzony przez nią system umożliwia produkcję w standardach HD i 4K. Tworzą go kamery Sony HDC-4300, mikser XVS-7000, serwer PWS-4500, konwerter HDR HDRC-4000, monitory studyjne OLED BVM-X300, konwerter z serii NXL oraz oprogramowanie IP Live System Manager (LSM).
  • Touch Video Live Broadcast (TVLB): działająca w Pekinie firma produkcyjna TVLB nabyła dwa wozy transmisyjne 4K/IP firmy Sony, których dostawę zaplanowano na sierpień 2018 r. Każdy wóz wyposażony będzie w 24 tory kamerowe 4K/HD HDC-4300 do produkcji w standardzie HDR.  Podczas dużych imprez sportowych i rozrywkowych wozy te będą mogły pracować wspólnie, transmitując obraz 4K HDR z maksymalnie 48 kamer.
  • Shangdong TV: w lutym 2018 r. firma Sony dostarczyła chińskiej stacji telewizyjnej Shangdong TV studio do zdalnej produkcji IP (REMI), umożliwiające tworzenie materiałów 4K HDR. Ten duży obiekt wyposażono w osiem systemów kamerowych HDC-4300 oraz sześć systemów kamerowych HD HDC-2570. Niedawno wykorzystano go do emisji pierwszego programu.

Innowacje w zdalnej produkcji na żywo

Targi NAB będą okazją do udziału w pokazach zdalnych produkcji na żywo, podczas których użyte zostaną najnowsze rozwiązania Sony do produkcji na żywo. Znajdujący się na stoisku Sony (C11001) zespół realizujący zdalną produkcję na żywo przez łącza IP będzie łączył się z ekipą z Atlanty. Zlokalizowane tam pomieszczenie kontrolne i specjalna sieć rozległa (Century Link) posłużą do pokazania, że rozwiązania Sony do produkcji IP Live mogą połączyć reżyserkę w ośrodku telewizyjnym z odległym o tysiące kilometrów miejscem, w którym odbywa się wydarzenie na żywo — bez szkody dla niezawodności, poziomów opóźnień i możliwości przełączania sygnałów.

na zdjęciu: Sony XVS-900 ICPX-7000
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -