Dołącz już teraz do uczestników Plebiscytu 

BITy 2022

Stacje paliw przyszłości – jak sprawić, by były bezpieczne?

Udostępnij

Bezobsługowe stacje benzynowe to wschodzący trend, zyskujący coraz większą popularność – w Polsce i na świecie.  W związku z tym konieczne jest zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa, które umożliwią bezpieczne korzystanie z usług stacji paliw, zwłaszcza w przypadkach zmniejszonej liczebności personelu czy tankowania w późnych godzinach nocnych. Z pomocą mogą przyjść kompleksowe rozwiązania monitoringu, łączące różnorodne technologie dozorowe – od kamer PTZ, przez kamery nasobne, po czytniki kodów QR.

Bezobsługowość to koncept stale rozwijający się w Polsce. Począwszy od kas bezobsługowych obecnych w coraz większej liczbie dużych sieci handlowych, przez całkowicie zautomatyzowane sklepy, po coraz popularniejsze, bezobsługowe lub półautomatyczne stacje benzynowe. Systemy dozoru wizyjnego już teraz stanowią podstawę bezpieczeństwa na stacjach paliw, jednakże postępująca automatyzacja stawia nowe wyzwania w dziedzinie bezpieczeństwa, wymagając wprowadzenia dodatkowych rozwiązań.  Zmniejszona liczba personelu czy dostęp do stacji o każdej porze dnia i nocy to jedne z czynników, na które projektanci systemów dozoru wizyjnego powinni zwrócić szczególną uwagę, by zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia incydentu.

Idealna widoczność – nawet w godzinach nocnych

Incydent może wydarzyć się w każdej chwili – w dzień lub w nocy. W zmieniających się warunkach pogodowych, jak i oświetleniowych konieczne jest zastosowanie kamer o wysokiej rozdzielczości, które poradzą sobie ze szczegółową identyfikacją sytuacji oraz osób w niej uczestniczących. Coraz częściej obserwuje się przejście ze standardu rozdzielczości FULL HD na 4K oraz zwiększenie liczby klatek na sekundę. To ostatnie, kluczowe jest w przypadku stacji benzynowych, gdzie obserwuje się duży ruch pojazdów i stosuje się technologie rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Ponadto podatność na zagrożenia zwiększa się wtedy, gdy widoczność jest ograniczona. W związku z tym, kamery monitoringu wizyjnego powinny cechować się niską czułością na światło, a także wdrożeniem technologii z zakresu WDR, która zapewnia optymalną ekspozycję, redukcję szumów i zakłóceń widoczności, np. generowanych przez światła samochodowe.

Siła dźwięku

Na stacjach benzynowych, gdzie wprowadzany jest model półautomatyczny, głośniki sieciowe mogą stanowić ułatwienie nie tylko dla klientów, ale także pomóc w optymalizacji pracy personelu. Interkomy umieszczone w pobliżu dystrybutorów pozwalają na wezwanie pomocy przez klienta, znacznie zmniejszając czas oczekiwania na obsługę. Ponadto poprzez głośniki personel może poinformować o ewentualnym zagrożeniu bądź incydencie w czasie rzeczywistym. W kamerach mogą zostać także zainstalowane detektory dźwięku, które na bezobsługowych stacjach benzynowych mogą być zdalnie monitorowane przez operatora, który będzie miał możliwość natychmiastowej reakcji, np. gdy kamera wykryje dźwięk tłuczonego szkła.

„Ta sama technologia, która niewątpliwie poprawia bezpieczeństwo w obiekcie, może stać się także nieodzownym elementem wpływającym na doświadczenie klienta. Zwłaszcza w obiektach bezobsługowych lub z ograniczoną liczebnością personelu. Sama świadomość istnienia systemów powiadamiania głosowego, interkomów lub detektorów dźwięku znacząco wpływa na komfort klienta, zwłaszcza w późnych godzinach nocnych, gdy potencjalnie zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia incydentu. Przekłada się to na zwiększoną chęć ponownych odwiedzin w obiekcie, który zapewnia wszelkie możliwe standardy bezpieczeństwa”mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications.

Zdalny dozór – 24 godziny przez 7 dni w tygodniu

Na przykładzie zdalnego dostępu do sieciowego systemu audio, mogliśmy zobaczyć, jaki potencjał drzemie w technologii zdalnej obsługi systemów monitoringu. Jest to rozwiązanie zarazem wygodne, jak i optymalizujące prace personelu, coraz częściej nawet jednoosobowego. To rozwiązanie może mieć przełożenie na wszystkie elementy składające się na system dozoru wizyjnego na stacji paliw – od kamer, po technologie kontroli dostępu. Przykładowo, klient, by dostać się do obiektu w nocy może przedstawić specjalnie wygenerowany kod QR czy identyfikator, który podlega zdalnej weryfikacji. Ponadto dzięki inteligentnemu monitoringowi opartemu na analizie wideo, może zostać wdrożona zdalna identyfikacja i dozór kas samoobsługowych oraz dystrybutorów paliwowych.

Skuteczne odstraszanie dzięki kamerom nasobnym

Dużym wsparciem dla pracowników stacji paliw mogą okazać się również kamery nasobne. W przypadku gdy w obiekcie znajduje się jedna osoba z personelu, jej zdolność do dozoru całej stacji może być ograniczona. Dzięki kamerom nasobnym pracownik może zwiększyć swoje poczucie bezpieczeństwa, jak i klientów odwiedzających stację. Skuteczne gromadzenie dowodów „z pierwszej ręki” oraz czynnik odstraszający potencjalnych intruzów to jedne z najważniejszych cech kamer nasobnych, wpływających na bezpieczeństwo w całym obiekcie.

„Jest wielce prawdopodobne, że osoba, która widzi, że jest nagrywana, zniechęci się do dalszej eskalacji agresji lub popełnienia zabronionego czynu w obawie przed konsekwencjami. Ponadto wysokiej jakości kamery nasobne zapewniają ostry obraz i wyraźny dźwięk, przez co ewentualny materiał dowodowy nie będzie pozostawiał złudzeń w przypadku prowadzenia działań wyjaśniających” dodaje Dagmara Pomirska z Axis Communications.

Zobacz

Implanty z dodatkowymi funkcjami? Nad projektem pracują naukowcy z UŁ

Polscy naukowcy - w tym biolodzy Uniwersytetu Łódzkiego - pracują nad implantem, który ma przyspieszyć gojenie uszkodzeń kości oraz działać przeciwzapalnie i przeciwdrobnoustrojowo. Badania mogą okazać się przełomowe dla rozwoju medycyny regeneracyjnej.

Na blisko 400 uczelniach w Polsce rozpoczyna się nowy rok akademicki

Na blisko 400 uczelniach prawie 1,2 mln studentów rozpoczyna w październiku nowy rok akademicki. Uczelnie obawiają się lawinowo rosnących kosztów funkcjonowania, w tym energii i usług oraz niskich płac pracowników naukowych, które powodują odejścia ze świata akademii.

Nowy samochód elektryczny z tyskiej fabryki Stellantis trafi do sprzedaży w 2023 r.

Koncern Stellantis, który w fabryce w Tychach przygotowuje produkcję nowych modeli samochodów elektrycznych, podał, że pierwszy z nich, pod marką Jeep, trafi do sprzedaży w 2023 r. W ostatnich dniach tyski zakład informował o wyprodukowaniu 12,5-milionowego pojazdu w swej historii.

“Nowy podatek Sasina jest zły, niebezpieczny i po prostu głupi”

Nowy podatek planowany przez szefa MAP Jacka Sasina jest zły, niebezpieczny i po prostu głupi; to nie pierwszy atak tego rządu na przedsiębiorców - oceniła w czwartek posłanka KO Izabela Leszczyna. To przejaw biurokratycznego myślenia rodem z PRL - dodał poseł KO Dariusz Rosati.

PGNiG odebrał w III kw. w Świnoujściu 1,4 mld m sześc. LNG

W trzecim kwartale PGNiG odebrał w Świnoujściu ok. 1,4 mld m sześc. gazu ziemnego (wolumen po regazyfikacji). Spółka zamierza utrzymać wysokie tempo odbioru LNG również w IV kwartale – poinformował PGNiG w komunikacie prasowym.

Szef MAEA: uważamy Zaporoską Elektrownię Atomową za obiekt ukraiński

Szef Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) Rafael Grossi oznajmił w czwartek, że jego organizacja uważa Zaporoską Elektrownię Atomową za obiekt ukraiński. W środę Kreml ogłosił, że Rosja przejmuje tę siłownię położoną w okupowanej części obwodu zaporoskiego, na południu Ukrainy.
- Reklama -

REKLAMA