Szanse i wyzwania polskiego Przemysłu 4.0

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
4 min

Tematem przygotowanego w Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. raportu są „Szanse i wyzwania polskiego Przemysłu 4.0”. Jego autorzy zidentyfikowali kluczowe czynniki pozwalające polskim firmom rozwijać się zgodnie z trendami automatyzacji, robotyzacji i cyfryzacji. Wyniki badań podczas Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa zaprezentował wiceprezes ARP S.A. Dariusz Śliwowski.

Czwarta rewolucja przemysłowa to zmiana sposobu działania firm, a co za tym idzie całej gospodarki. Cyfryzacja, automatyzacja, robotyzacja prowadzą do poprawy efektywności i szybkości reakcji na zmieniające się potrzeby konsumentów. Firmy, które się „cyfryzują”, oferują wyższą jakość przy niższych cenach, przejmują od konkurencji klientów, a następnie najlepszych pracowników, umacniając jeszcze bardziej swoją przewagę. Tak w skrócie można podsumować podstawowe wnioski, wynikające z prezentowanego w trakcie debaty „Od Industry 4.0 do smart factory” raportu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Na naszych oczach następują zmiany gospodarcze, których tempo i nieuchronność są bezprecedensowe. Globalna konkurencja, rewolucja cyfrowa, zmiana postaw konsumenckich oraz ewolucja podejścia do wykorzystania zasobów naturalnych stają się fundamentami gospodarki przyszłości. Potrzebujemy zmian, wykorzystania naszych przewag i określenia priorytetów w budowie Przemysłu 4.0, a właściwie Polskiej Gospodarki 4.0. Ambicją Agencji Rozwoju Przemysłu jest ułatwienie polskim przedsiębiorcom skutecznego udziału w tym procesie – powiedział Dariusz Śliwowski, wiceprezes ARP S.A.

Raport „Szanse i wyzwania polskiego Przemysłu 4.0” pokazuje mało optymistyczne dane na temat zaawansowania rozwoju polskiego przemysłu. Przypomina, że poziom robotyzacji w polskich przedsiębiorstwach jest wciąż na niezadowalającym poziomie; wynosi zaledwie 22 roboty na 10 tys. pracowników, przy średniej światowej 74 roboty na 10 tys. pracowników. Polska potrzebuje rewolucyjnej zmiany technologicznej.

Z diagnozy ARP S.A. wynika, że żeby Polska mogła przejść na poziom gospodarki 4.0 potrzebujemy  systemowych rozwiązań, między innymi: umieszczania wymogu rozwiązań zgodnych z Przemysłem 4.0 w specyfikacjach inwestycji finansowanych przez rząd i samorząd, czy przeznaczenia części budżetu każde­go ministerstwa, rządowej agendy i samorządu na za zakup rozwiązań Przemysłu 4.0 i sztucznej inteligencji. Ważne jest także finansowanie edukacji dla kadry zarządczej, wyłanianie talentów i zespołów, które tworzą innowacyjne rozwiązania, podatkowe ulgi na zakupy rozwiązań cyberbez­pieczeństwa dla urządzeń Internetu rzeczy, wprowadzenie wymogu posiadania strategii robotyzacji i wdra­żania rozwiązań Przemysłu 4.0.

Kolejną branżą, którą wspieramy jest sektor gier wideo. W ramach Akceleratora ARP Games, założonego wspólnie z Uniwersytetem Śląskim, zespoły młodych utalentowanych osób rozwijają gry wideo, które Akcelerator pomaga skomercjalizować. Mamy pierwsze sukcesy naszych programistów i grafików na arenie międzynarodowej. Na początku listopada powstająca w cieszyńskim ARP Games gra „Weakless” zdobyła główną nagrodę w kategorii „Game Design” na festiwalu ANIWOW! w Pekinie. Twórczynią grafiki jest Anna Kowalczyk, studentka 4. roku grafiki na Uniwersytecie Śląskim – powiedział Dariusz Śliwowski.

ARP S.A. prowadzi także projekt pod nazwą Sieć Otwartych Innowacji, czyli budowanie sieci innowacji poprzez działania animujące transfer technologii pomiędzy środowiskiem innowacyjnym a sektorem polskich MŚP. W ramach SOI małe i średnie przedsiębiorstwa mogą otrzymać środki finansowe na pokrycie kosztów transferu technologii w zakresie innowacji produktowej lub procesowej. Granty finansują zakup licencji lub praw własności do innowacyjnej technologii.

- Advertisement -
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -