Trendy w e-commerce wobec wysokiej inflacji

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
7 min

W czerwcu br. w Polsce odnotowano po raz kolejny najwyższy poziom inflacji w historii – 15,6 proc. w ujęciu rocznym[1]. Rosnące ceny podstawowych produktów oraz stopy procentowe przekładają się na coraz mniejszą chęć do wydawania pieniędzy – nieco ponad jedna trzecia Polaków musiała ograniczyć wydatki, aby starczyło im do „pierwszego”[2]. W tej sytuacji biznesy – również e-commerce – muszą dobrze poprowadzić okres sezonowych  wyprzedaży, biorąc pod uwagę, że klienci mogą być mniej skłonni do robienia zakupów. Co mogą zrobić sprzedawcy, aby jednak przyciągnąć ich uwagę i przetrwać ten trudny czas?

Rosnąca inflacja i pesymistyczne prognozy ekonomistów sprawiają, że klienci coraz ostrożniej zarządzają swoimi wydatkami. W ubiegłych latach obserwowaliśmy wysokie zainteresowanie jesiennymi wyprzedażami, w tym roku może to być wyzwaniem.

Polacy ograniczają wydatki

Ponad jedna trzecia Polaków musiała ograniczyć wydatki, aby pieniędzy w budżecie wystarczyło na cały miesiąc. Nawet ci o zasobniejszych portfelach ostrożniej gospodarują pieniędzmi. 4 na 10 Polaków deklaruje, że stara się nie wydawać na usługi, z których można zrezygnować, m.in. wyjścia do restauracji,  podróże, płatne aktywności sportowe czy abonamenty różnego rodzaju[3].

– Niepewność ekonomiczna może znacząco zredukować wydatki konsumentów na podróże, artykuły spożywcze czy inne towary detaliczne[4]. Globalnie przychody z ecommerce spadły w pierwszym kwartale tego roku o 3 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku. Również w Europie widoczny był spadek – aż o 13 procent[5]. Na całym świecie obserwujemy podobny radykalny spadek popytu na dobra konsumenckie, także w Polsce. A biorąc pod uwagę specyfikę handlu online, który żyje od sezonu do sezonu, tegoroczny okres wyprzedaży letnich i jesiennych może zadecydować o „być albo nie być” wielu sklepówmówi Michał Bogusławski, Chief Commercial Officer w ZEN.COM.

- Advertisement -

Cena wciąż ważna

Mimo rosnących cen, konsumenci wciąż będą potrzebowali pewnych dóbr lub usług. W warunkach presji inflacyjnej ważne dla nich będzie jednak nie tylko to, co kupują, ale także ile na to wydadzą. Jak pokazuje badanie FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar, w kraju dominują konsumenci rozważni i pragmatyczni – to oznacza, że co czwarty Polak jest wrażliwy na ceny i chętnie szuka promocji, aby jak najtaniej kupić produkty wysokiej jakości[6].

Równolegle z wartością produktu, ważne jest dla konsumenta poczucie okazji, że dostaje on wyjątkową promocję, która może już się nie powtórzyć. W warunkach rosnącej inflacji i ostrej konkurencji warto zaproponować klientom możliwość zwrotu towaru lub płatności odroczonej czy ratalnej.

To jednak może nie wystarczyć, by rozwijać biznes w tak trudnych warunkach gospodarczych. Na co jeszcze firmy e-commerce powinny zwrócić uwagę, aby przetrwać ten czas?

Weryfikacja kosztów i efektywności biznesu

Aby utrzymać swój biznes na powierzchni, przedsiębiorcy muszą pilnować kosztów. Warto zacząć od weryfikacji narzędzi wykorzystywanych w firmie. Codziennie na rynku pojawia się wiele nowych programów czy aplikacji, które mogą być wsparciem dla biznesu, oferując więcej funkcjonalności w ramach lepszej cenowo oferty.

– W e-commerce procesowanie płatności może stanowić znaczącą część budżetu. Każda transakcja przelewem, BLIK-iem czy kartą płatniczą wiąże się z opłatą w wysokości od 1,25% do 1,90% wartości transakcji plus dodatkową prowizją nawet do 1 zł. Na pierwszy rzut oka może to być niewiele, ale jeśli codziennie w naszym sklepie internetowym kupuje tysiąc osób, suma należności odprowadzanych na rzecz pośrednika płatności może stanowić większą część budżetu. Warto zatem przyjrzeć się tej części finansów – może się okazać, że te prowizje można zredukować. Wiele biznesów sprzedających w sieci traktuje ten wydatek jak zło konieczne, podczas gdy np. w ramach bramki płatności ZEN.COManalogiczne opłaty wynoszą do 0,55%. To pokazuje, że duże oszczędności dla biznesu są jak najbardziej możliwe komentuje Michał Bogusławski, CCO w ZEN.COM.

Otwarcie na nowe możliwości

Czasy kryzysu i inflacji to dobry moment na eksperymentowanie z nowymi możliwościami. Gdy klienci zaczynają oszczędzać, zamykają się jedne drzwi, ale otwiera się wiele innych. Dobrym ruchem może być zwrot w stronę recommerce, czyli internetowego obrotu rzeczami używanymi. Niemal w każdej branży sprawdzają się second-handy, a w czasach kurczących się portfeli oraz modnych trendów ekologii, zrównoważonego rozwoju i zero waste, wprowadzenie do oferty rzeczy używanych lub zwróconych do sklepu może być strzałem w dziesiątkę. Już teraz wiele marek otwiera na swoich stronach „outlety”, w ramach których można kupić takie produkty w niższej cenie i często w pakiecie z atrakcyjnymi promocjami na dobra ze standardowego asortymentu.

Inną ścieżką, która może prowadzić do poszerzenia bazy klientów, a w efekcie wsparcia budżetu, to otworzenie się na inne grupy docelowe – m.in. seniorów, którzy odkrywają korzyści z kupowania w sieci, czy millennialsów, którzy śledzą najnowsze trendy na Instagramie czy TikToku. Ciekawe efekty może przynieść również otworzenie bloga z poradami dla klientów czy grupy w social mediach, w obrębie której klienci mogą wymieniać się informacjami związanymi z produktami, np. przepisami czy wskazówkami, jak najlepiej z nich skorzystać. Takie narzędzia marketingowe mogą bardzo się opłacić w długofalowej perspektywie – nawet jeśli klienci nie będą mieli aktualnie budżetu na kupno Twojego produktu lub usługi, wciąż pozostaną w gronie Twoich odbiorców i będą pamiętali o Twojej marce. Dzięki temu być może kupią produkt, gdy ich sytuacja finansowa się ustabilizuje lub polecą go znajomym.

Wszystkie te czynności łączy jedno – umożliwiają poszerzenie pola działania z Twoimi produktami czy usługami i dopasowanie modelu biznesowego do aktualnej rzeczywistości. Taką modyfikacją strategii można zyskać więcej niż się wydaje, zwłaszcza, jeśli wpisze się ona jednocześnie w modne trendy i trudną sytuację gospodarczą.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -