Żyjemy w czasach, w których bardziej od pieniędzy cenimy w pracy dobre relacje międzyludzkie. Przyjacielska pomoc ma szczególne znaczenie wówczas, kiedy zaczynamy karierę w nowej firmie czy awansujemy na wyższe stanowisko. I choć w każdej organizacji znajdą się życzliwi współpracownicy, pomagający nowicjuszowi wdrożyć się w rytm życia firmy, to w ostatnich czasach to właśnie mentorzy okazują się niezastąpieni w procesie adaptacji nowych pracowników. I nic w tym dziwnego, ponieważ mentoring niesie za sobą szereg korzyści nie tylko dla zatrudnionych, ale przede wszystkim dla całej organizacji i jej klientów.
Mentor to dobry przyjaciel, przewodnik i trener w jednej osobie. Ten doświadczony opiekun nie tylko wesprze w rozwiązywaniu codziennych, zawodowych problemów, ale przede wszystkim zaplanuje ścieżkę kariery i będzie skutecznie motywował do działania. To dlatego mentoring – oparty przede wszystkim na wzajemnym zrozumieniu i życzliwości – zyskuje aktualnie rzesze zwolenników wśród ludzi biznesu na całym świecie.
Learning by doing
Wprowadzenie mentoringu to znakomity sposób na zatrzymanie pracowników w organizacji – z przydzielonym trenerem u boku czują się po prostu pewniej i bezpieczniej. Metoda ta polega na szkoleniu podopiecznego przez doświadczonego opiekuna, którego zadaniem jest stopniowe przekazywanie specjalistycznej wiedzy i rozwijanie samoświadomości u zatrudnionego pracownika. Warto podkreślić, że aby mentoring był skuteczny, relacja między uczniem a nauczycielem powinna mieć charakter partnerski oraz opierać się na zaufaniu i empatii.
Mentoring jest nieocenionym narzędziem w zarządzaniu zasobami firmy, ponieważ pozwala czerpać profity z procesu zarówno pracownikowi, jak i samemu nauczycielowi. Dzięki licznym szkoleniom i opiece liderów nasi konsultanci stają się świadomymi swoich mocnych stron profesjonalistami, dążącymi do całkowitego wykorzystania drzemiącego w nich potencjału. Z kolei trenerzy, nieustannie dzielący się wiedzą z mniej doświadczonymi telemarketerami, doskonalą w ten sposób własne umiejętności interpersonalne. Finalnie na całym procesie zyskuje również organizacja, która maksymalnie wykorzystuje dostępne zasoby i rozwija się razem ze swoimi pracownikami – tłumaczy Artur Kapacki, prezes call center Telmon.
Uczeń i Mistrz
Nie jest tajemnicą, że nowi pracownicy rzadko odznaczają się wysoką efektywnością swojej pracy. Przyczyny należy upatrywać zazwyczaj w wydłużającym się okresie adaptacyjnym, a co za tym idzie, spadającej motywacji nowicjusza. I choć utarło się przekonanie, że nie każdy posiada dobrze rozwinięte umiejętności przystosowawcze, to mentoring wychodzi naprzeciw tej teorii i głosi, że łagodnej aklimatyzacji do nowych warunków można się po prostu nauczyć.
W swojej karierze trenerskiej miałem przyjemność współpracowania z wieloma konsultantami, mającymi duże problemy z adaptacją do nowych warunków pracy. Wspólnymi siłami osiągaliśmy naprawdę zdumiewające rezultaty, niektórzy mogą się pochwalić dużymi awansami. Opieka mentora zwiększa przede wszystkim zaangażowanie zatrudnionych telemarketerów i ma kluczowy wpływ na poczucie powiązania z firmą. Przecież nikt z nas nie lubi czuć się „nowy”, a ja uczę m.in. tego, jak taki dyskomfort osłabić i tym samym skupić się na szlifowaniu najważniejszych kompetencji sprzedażowych – podkreśla Bartosz Kawka, Trener Sprzedaży w Telmon.
Warto podkreślić, że nie każdy specjalista z wieloletnim stażem dobrze sprawdzi się w roli Mistrza. Dobry mentor pomaga bezinteresownie i uwielbia pracę z ludźmi, panuje nad swoimi emocjami i nie ulega stereotypom. W roli trenera świetnie sprawdzają się otwarci specjaliści na analogicznym lub podobnym stanowisku do zatrudnianego pracownika, którzy znają od podszewki specyfikę pracy w danej firmie. Tylko komunikatywny i cierpliwy nauczyciel wzbudzi szacunek u nowicjusza, dlatego bardzo ważne jest, aby decyzja o jego wyborze została dobrze przemyślana.
Polepszenie komunikacji interpersonalnej wewnątrz firmy czy wzrost jej prestiżu na rynku to tylko przykładowe korzyści płynące z zastosowania w miejscu pracy metod opartych na mentoringu. Technika ta pozwala na szybkie uzyskanie maksymalnej efektywności pracy przez pracowników, a także zatrzymanie cennej, specjalistycznej wiedzy w strukturach firmy, bez konieczności inwestowania w zewnętrzne kursy. Dlatego zanim zaczniemy rozważać wysłanie nowozatrudnionych na kolejne szkolenie, warto zastanowić się nad wykorzystaniem potencjału doświadczonej kadry i pozwolić jej wziąć pod swoje skrzydła nowy narybek.