Wyzwania handlu stacjonarnego w erze dynamicznego rozwoju e-commerce

Materiał Partnera
6 min

Handel w Internecie kwitnie. Prognozy wskazują, że w ciągu najbliższych kilku lat może stanowić niemal połowę całej sprzedaży. Pojęcia takie jak customer experience, personalizacja, big data oraz robotyzacja zagościły na stałe w słownikach nie tylko ekspertów, ale i „przeciętnych zjadaczy chleba”. Opisują one obszary w dużej mierze wyznaczające kierunki dynamicznego rozwoju całego sektora. Imponuje także wpływ, jaki na e-commerce wywiera kanał mobilny, z którego pochodzi zdecydowana większość realizowanych w Internecie zakupów.

Konsumenci w Polce są wciąż stosunkowo mocno przywiązani do zakupów w sklepach stacjonarnych. Chętnie jednak porównują ceny off- i online. Wraz z e-commerce będzie rozwijać się zatem nie tylko handel internetowy, ale również tradycyjny – poprzez wdrażanie strategii omnichannelowych. Na dynamikę procesów w tym zakresie największy wpływ wywierają nowe technologie. Innym istotnym czynnikiem są oczekiwania konsumentów nowej generacji, którzy niemal przez cały czas pozostają online i nie wyobrażają sobie życia bez smartfona. Na znaczeniu zyskuje implementacja narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, analizie big data czy uczeniu maszynowym. Dane o klientach pozwalają weryfikować ich preferencje, a w konsekwencji jeszcze lepiej indywidualizować ofertę pod kątem ich potrzeb. Umożliwia to budowanie przewag konkurencyjnych firm w branży handlowej. Big data daje korzyści nie tylko firmom, ale także samym konsumentom, którzy mogą otrzymać informację zaspokajającą ich aktualne oczekiwania. Szukając w sieci czegoś konkretnego, użytkownik chce, aby wyniki możliwie najbardziej konkretnie odpowiadały jego zapytaniu. Im więcej danych zostanie przeanalizowanych, tym większa szansa, że trafi do niego trafna wiadomość. Nowe technologie powodują zmiany w branży handlowej, wpływając na ewolucję modeli biznesowych i relacji z klientami. Stanowi to jedno z największych wyzwań i szans dla branży w nadchodzących latach.

Filar polskiego ekosystemu

Handel detaliczny jest bezdyskusyjnym filarem polskiego ekosystemu. Firmy handlowe w Polsce, zgodnie z danymi GUS, stanowią 23% wszystkich przedsiębiorstw, ich udział w PKB szacowany jest na ponad 17%, a zatrudniają ok. 2,4 mln osób. Filar ten rozwija się bardzo dynamicznie, jednak wciąż wymaga elastyczności i otwartości detalistów w zakresie wdrażania nowoczesnych rozwiązań. Rosnąca konsumpcja sprzyja całej branży, która od 30 lat notuje wzrosty. Jak podaje opublikowany przez ZPP raport pt. „Perspektywy poprawy konkurencyjności na rynku handlu detalicznego w Polsce”, tylko w ciągu ostatnich dwóch lat (2017-2019) średnioroczne wzrosty w handlu spożywczym szacuje się na 4-5%, przy czym ogólne tempo rozwoju najbardziej sprzyja tym segmentom, które najszybciej dostosowują się do nowych wymagań konsumentów.

Szczególnie jest to widoczne w segmentach dyskontów oraz convenience. Oba te segmenty odnotowały wzrosty trzykrotnie wyższe od średniej w sektorze – głównie dzięki kreowaniu trendów efektywnie przyciągających konsumentów do punktów handlowych. Aplikacje mobilne, trafnie targetowane akcje promocyjne i intensywna reklama po prostu przynoszą efekty. Liderzy rynkowi systematyczne wypierają tradycyjne sklepy niezależne, dla których utrzymanie stabilnej pozycji staje się coraz poważniejszym wyzwaniem. Jednym z wiodących motorów napędowych wspomnianej ewolucji rynku detalicznego są zmiany zachodzące wśród konsumentów. Dzisiejszy klient to coraz częściej tzw. „smart shopper”. Chce robić zakupy szybko i wygodnie, a jednocześnie ma wiedzę o tym, co kupuje i jest na bieżąco z ofertami promocyjnymi. Coraz ważniejsze staje się dla niego to, by punkt handlowy był blisko domu lub pracy, ale zarazem nie chce rezygnować z korzystnych cen i asortymentu dopasowanego do swoich indywidualnych potrzeb.

Rynek detaliczny zmienia się, a małe lokalne sklepy muszą odpowiadać na rosnące oczekiwania klientów. Konsumenci oczekują między innymi nowoczesnych aktywności promocyjnych, bez których punkty handlowe tracą swoją konkurencyjność oraz atrakcyjność. Detaliści i producenci mogą już korzystać z innowacyjnych rozwiązań wcześniej w Polsce niedostępnych. Platforma usługowa, działającą w oparciu o możliwości urządzeń fiskalnych, pozwala lokalnym przedsiębiorcom rozwijać swoją ofertę, a co najważniejsze dostosować się do wymagających reguł panujących na rynku oraz iść z duchem czasu w dobie rozkwitu handlu internetowego.

- Advertisement -

Budowanie konkurencyjności

Skuteczność działań na bardzo rozdrobnionym rynku buduje się poprzez skuteczne budowanie konkurencyjności w oczach lokalnych odbiorców. Cyfrowa platforma usługowa realnie wspiera rodzinne sklepy, które wciąż stanowią siłę polskiego handlu. Narzędzie pozwala im wzmocnić swoją pozycję w sektorze. Małe sklepy coraz odważniej stawiają na nowoczesność, a w handlu tradycyjnym coraz częściej spotykane są innowacyjne rozwiązania promocyjne, pozwalające rozwijać biznes. Źródeł sukcesu należy szukać w usprawnieniu współpracy na linii detalista-producent. Rozwiązanie, które umożliwia uzyskanie ofert promocyjnych bezpośrednio od wiodących producentów z branży FMCG, integruje narzędzia usprawniające funkcjonowanie punktów detalicznych, jednocześnie umożliwiając korzystanie z atrakcyjnych usług dodatkowych.

Nowoczesne rozwiązania sprzedażowe wspierają tradycyjny polski handel. E-commerce nie należy w tym przypadku rozpatrywać jedynie w kategoriach handlu internetowego, lecz zdecydowanie szerzej z perspektywy innowacyjnych narzędzi i aplikacji, bez których handel stacjonarny już wkrótce w ogóle nie będzie możliwy. Duże sieci do perfekcji opanowały nowoczesny sposób komunikacji z konsumentami. Producenci są otwarci na współpracę ze sklepami, które dbają o klienta, oferują mu atrakcyjną lokalizację i wysoką jakość obsługi. Dotychczas jednak prowadzenie promocji w małych sklepach było kosztowne i czasochłonne. Trudno było zgrać je we wszystkich miejscach jednocześnie. Dzięki technologii sytuacja ulega dynamicznej, pozytywnej zmianie. Niezależni przedsiębiorcy żyjący handlem dostrzegają konieczność dogonienia konkurencji – teraz albo nigdy.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -