Zastosowanie sztucznej inteligencji zapewnia większe zyski w firmie

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
4 min

Zyski firm wdrażających technologie sztucznej inteligencji (AI) są nawet o 15-20 punkty procentowe wyższe niż przedsiębiorstw, które nie stosują tych technologii – wynika z raportu McKinsey & Company, firmy doradztwa strategicznego.

Przedsiębiorstwa w Polsce powinny jak najszybciej przygotować się na rewolucję sztucznej inteligencji (AI). Chodzi o to, by kraj i firmy były w stanie w pełni wykorzystać potencjał takich technologii, jak uczenie maszynowe, rozpoznawanie i przetwarzanie obrazów oraz języka, wirtualnych asystentów oraz autonomicznych robotów i pojazdów.

infografika mckinsey

Choć wiele z tych rozwiązań nie jest nowych, dziś są w stanie zrewolucjonizować biznes i życie codzienne – głównie ze względu na rosnącą gwałtownie liczbę danych oraz coraz niższy koszt ich przetwarzania. Około 80% dostępnych dziś danych zostało wygenerowanych w ciągu ostatnich 2 lat, a do 2020 r. z internetem będzie połączonych 50 mld urządzeń, które będą dostarczać kolejnych.

infografika mckinsey

- Advertisement -

Globalne nakłady na technologie AI sięgają 23-35 mld euro rocznie i bardzo szybko rosną – wynika z raportu „Rewolucja AI: jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce” firmy McKinsey & Company, który ukazał się z miesięcznikiem „Forbes”. Rozwój sektora jest obecnie zdominowany przez kilka technologicznych gigantów, którzy według szacunków w 2016 r. zainwestowali w AI 18-27 mld euro. 90 proc. tych środków przeznaczonych było na prowadzenie własnych prac badawczych i wdrażanie wcześniej opracowanych technologii. Pozostałe 10 proc. zostało przeznaczone na inwestycje zewnętrzne, np. zakup spółek.

infografika mckinsey

W Polsce, podobnie jak w większości państw europejskich, inwestycje w AI są na wczesnym etapie. W 2016 r. sięgnęły ok. 11 mln euro i pochodziły głównie z dotacji oraz od funduszy VC. To poziom zbliżony do inwestycji w AI dokonywanych przez fundusze VC i tzw. seed (wspierające przedsiębiorstwa w pierwszych fazach rozwoju) w Szwecji, która jest uznanym światowym ośrodkiem nowych technologii IT.

infografika mckinsey

Rewolucja sztucznej inteligencji na świecie trwa w najlepsze oraz właśnie zaczyna się w Polsce. Część banków ujmuje wdrożenie AI w planach strategicznych na najbliższe lata, niektóre firmy z sektora ochrony zdrowia wykorzystują sztuczną inteligencję do przeprowadzania wywiadów z pacjentami na stronach www. Branża handlowa zaczyna używać uczenia maszynowego do automatyzacji systemów rekomendacji. Firmy telekomunikacyjne i ubezpieczeniowe korzystają z AI, by usprawnić procesy operacyjne i podnieść bezpieczeństwo – mówi Marcin Purta, Partner Zarządzający McKinsey w Polsce i jeden z autorów raportu.

Postawa „poczekamy, zobaczymy” może być bardzo ryzykowna. Jak wynika z badań McKinsey, odpowiednio wdrożone rozwiązania AI dają liderom tak dużą przewagę konkurencyjną, że przedsiębiorstwa, które zdecydują się na korzystanie ze sztucznej inteligencji później, mogą już nigdy nie nadrobić straconego czasu. Warto działać natychmiast.

infografika mckinsey

Spieszyć warto się również dlatego, że kraj ma potencjał, by stać się regionalnym centrum rozwoju AI. Polska dysponuje dużą liczbą absolwentów kierunków ścisłych i technicznych – ok. 1700 na milion mieszkańców. To więcej niż we Francji i tyle samo, co w Wlk. Brytanii. Istnieje tu również ekosystem start-upów, z których kilkadziesiąt zajmuje się sztuczną inteligencją. Ich zakres działania koncentruje się na takich obszarach jak efektywność operacyjna, wykrywanie oszustw, prognozowanie zachowań klientów oraz aplikacje diagnostyczne dla ochrony zdrowia, oparte na rozpoznawaniu obrazów. Rozwój kraju jako ośrodka AI wymaga jednak zaangażowania biznesu i władz oraz szybkich działań, np. regulacji dotyczących gromadzenia i przetwarzania danych, tworzenia zaplecza specjalistów AI i inwestycji w szkolnictwo wyższe.

infografika mckinsey

Wdrożenie sztucznej inteligencji oznacza, że maszyny spotęgują ludzkie możliwości, przekształcając świat biznesu, metody pracy, komunikacji i działania. Polska nie powinna przegapić tej rewolucji – mówi Marcin Purta. To bardzo ważne dla przedsiębiorców, gdyż nasza gospodarka napędzana jest głównie przez niższe koszty produkcji i adaptowane technologie. Sztuczna inteligencja to szansa na znalezienie nowych źródeł topniejącej przewagi konkurencyjnej i koło ratunkowe w razie dekoniunktury.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -