AWS Wavelength – Budowa aplikacji w oparciu o 5G

Materiał Partnera
13 min
AWS

AWS umożliwia programistom na całym świecie obsługę aplikacji, które wymagają minimalnych opóźnień. Jednak pojawiające się nowe typy interaktywnych aplikacji, takich jak streaming gier komputerowych, wirtualna rzeczywistość i rendering w czasie rzeczywistym, wymagają jeszcze mniejszych, jednocyfrowych milisekundowych opóźnień dla użytkowników końcowych i urządzeń połączonych przez sieci komórkowe. Ponadto przypadki zastosowań, takie jak automatyka przemysłowa, inteligentne miasta, internet rzeczy i autonomiczne pojazdy, wymagają przetwarzania danych w pobliżu źródła, aby oszczędzać zasoby, takie jak moc i przepustowość urządzeń. I nawet w przypadku sieci 5G, która jest do 20 razy szybsza niż 4G, urządzenia mobilne, łącząc się z aplikacją przez internet, nadal muszą pokonać wiele przeszkód w sieci. Ruch aplikacji musi odbywać się z urządzenia do sieci komórkowej do urządzeń sieciowych na obrzeżach sieci komórkowej i do internetu, aby dostać się do serwerów aplikacji. To może powodować opóźnienia przekraczające 100 milisekund. Uniemożliwia to programistom wykorzystanie pełnego potencjału 5G do rozwiązywania przypadków użycia z małymi opóźnieniami. Wavelength rozwiązuje te problemy poprzez doprowadzenie usług AWS na krawędź sieci 5G, minimalizując opóźnienia w połączeniu z aplikacją z urządzenia mobilnego.

Programiści uruchamiający swoje aplikacje w oparciu o AWS mogą przenosić swoje aplikacje do Wavelength Zones, polegająca  na umieszczaniu mocy obliczeniowej i usług przechowywania zasoby  w centrach danych dostawców usług telekomunikacyjnych na obrzeżach sieci 5G, oraz płynnie korzystać z szerokiego zakresu usług AWS w regionie. Dzięki temu deweloperzy mogą dostarczać aplikacje wymagające jednocyfrowych milisekundowych opóźnień, takie jak strumieniowe transmisje wideo w grach, sztuczna inteligencja oraz rozszerzona i wirtualna rzeczywistość (AR/VR).

AWS Wavelength przenosi usługi AWS na krawędź sieci 5G, minimalizując opóźnienia w połączeniu z aplikacją z urządzenia mobilnego. Ruch aplikacji może dotrzeć do serwerów aplikacji działających w Wavelength Zones bez konieczności opuszczania sieci operatora komórkowego. Pozwala to ograniczyć dodatkowe przeskoki sieciowe do internetu, które mogą skutkować opóźnieniami ponad 100 milisekund, uniemożliwiając użytkownikom pełne wykorzystanie przepustowości i opóźnień 5G.

Wavelength dostarcza spójnego doświadczenia programistycznego w wielu sieciach 5G na całym świecie, pozwalając budować następną generację aplikacji o ultra niskich opóźnieniach przy użyciu znanych usług AWS, API i narzędzi. Możesz po prostu rozszerzyć swoją chmurową sieć VPC do jednej lub więcej Wavelength Zones, a następnie korzystać z zasobów AWS, takich jak serwery wirtualne EC2, dyski (EBS), usługi konteneryzacyjne (ECS oraz EKS), zarządzanie użytkownikami i dostępami (IAM), AWS CloudFormation i AWS Autoscaling, aby budować, uruchamiać, zabezpieczać, zarządzać i skalować swoje aplikacje. Mając tylko konto AWS, możesz wdrażać swoje aplikacje 5G w Wavelength Zones i bezproblemowo łączyć się z aplikacjami i usługami w AWS Regions. Wavelength oferuje elastyczność w zakresie skalowania w górę lub w dół i płaci tylko za zasoby, z których korzysta użytkownik.

Zalety podejścia budowy aplikacji w oparciu o 5G

Bardzo małe opóźnienie dla 5G

Ad imageAd image

Wavelength łączy w sobie usługi obliczeniowe i magazynowe AWS z wysoką przepustowością i niskimi opóźnieniami sieci 5G, aby umożliwić programistom wprowadzanie innowacji i budowanie aplikacji zupełnie nowej klasy, które służą użytkownikom końcowym z jednocyfrowymi milisekundowymi opóźnieniami w sieci 5G.

Znany i jednolity interfejs API

Wavelength umożliwia korzystanie ze znanych narzędzi i usług AWS do budowania, zarządzania, zabezpieczania i skalowania aplikacji, takich jak Amazon VPC, Amazon EC2, Amazon ECS i AWS IAM.

Elastyczne i skalowalne

Wavelength oferuje korzyści AWS, takie jak elastyczność, dostępność i niskie ceny w trybie pay-as-you-go. Dzięki funkcji Wavelength można rozpocząć działalność na małą skalę w miarę wzrostu potrzeb, nie martwiąc się o zarządzanie sprzętem fizycznym ani maksymalizację wykorzystania zakupionej pojemności.

Globalna sieć 5G

Wavelength będzie dostępna w sieciach operatorów telekomunikacyjnych, takich jak Verizon, Vodafone, KDDI i SK Telecom na terenie Stanów Zjednoczonych, Europy, Japonii i Korei, aby umożliwić dostarczanie aplikacji o bardzo małych opóźnieniach do globalnej bazy użytkowników końcowych i podłączonych urządzeń.

Jak to działa?

  • Rozszerzenie Amazon Virtual Private Cloud (VPC) o strefę Wavelength Zone i tworzenie zasobów AWS, takich jak instancje Amazon Elastic Compute Cloud (EC2) w pożądanych podsieciach.
  • Wdrożenie części aplikacji, które wymagają ultra niskiego opóźnienia w Wavelength Zones, a następnie bezproblemowe połączenie z resztą aplikacji i pełną gamą usług w chmurze działającej w regionie AWS.
  • Ruch aplikacji może dotrzeć do serwerów aplikacji działających w Wavelength Zones bez konieczności opuszczania sieci komórkowej.

Przykłady zastosowań technicznych

Obliczanie ultra niskich opóźnień

Dostarczaj użytkownikom końcowym wysokowydajne obliczenia na granicy wydajności aplikacji i powstających interaktywnych aplikacji, takich jak strumieniowe transmisje gier, wirtualna rzeczywistość i rendering w czasie rzeczywistym, które wymagają opóźnień rzędu jednocyfrowych milisekund.

Przetwarzanie na krawędzi

Włączanie i wyłączanie zadań przetwarzania danych odbywających się na granicy sieci operatora komórkowego w celu zachowania zasobów urządzeń 5G, takich jak pamięć masowa, zasilanie i przepustowość dla przypadków użytkowych, takich jak automatyka przemysłowa, inteligentne miasta, IoT i autonomiczne pojazdy.

Sztuczna Inteligencja na krawędzi

Trenuj, aktualizuj i uruchamiaj modele uczenia maszynowego bez skomplikowanych wdrożeń do urządzenia, a także zmniejszaj wymagania urządzenia w zakresie obliczeń, pamięci masowej i mocy. Na przykład, roboty mogą korzystać z prognozowania w chmurze w celu określenia lokalizacji i uniknięcia kolizji.

Przykłady użycia aplikacji

Transmisja strumieniowa wideo w grze/na żywo

Streaming gier pozwala graczom na strumieniowe przesyłanie dźwięku i obrazu gry z serwera strumieniowego do swoich klientów, dzięki czemu najbardziej wymagające gry są dostępne na urządzeniach o ograniczonej mocy obliczeniowej. Dane wejściowe użytkownika są przesyłane z powrotem do serwera w czasie rzeczywistym, co pozwala serwerowi na strumieniowe przesyłanie odpowiednich klatek wideo z powrotem do graczy. Przesyłanie strumieniowe gry może korzystać z Wavelength, ponieważ opóźnienie ma ogromne znaczenie dla zachowania wrażenia użytkownika. Podobnie jak w przypadku strumieniowania gier, interaktywna transmisja strumieniowa wideo na żywo pozwala klientom na interakcję z treścią wideo bez długiego czasu buforowania.

Nauka maszynowa edge

Dzisiejsze urządzenia są ograniczone przez procesor, pamięć i moc, ale nadal potrzebują analizy w czasie rzeczywistym dla takich rozwiązań, jak samojezdne samochody, konserwacji zapobiegawczej i robotyki. Poleganie na chmurze zmniejsza wymagania wobec urządzeń i ułatwia szkolenie i aktualizację modeli bez skomplikowanych wdrożeń do urządzenia. Na przykład, roboty mogą korzystać z funkcji przewidywania w chmurze w celu określenia lokalizacji i uniknięcia kolizji. Zarządzanie modelami na długości fali upraszcza łączność, bezpieczeństwo, gromadzenie danych i analizę z wielu źródeł.

AR/VR

Motion to photon latency (MTP) – czas pomiędzy wykonaniem ruchu przez użytkownika a wyświetleniem odpowiedniej treści – jest krytyczną właściwością wszystkich systemów AR/VR. Opóźnienie MTP musi wynosić ~20ms lub mniej, aby zapewnić realistyczne wrażenia klienta i uniknąć zawrotów głowy. Długość fali pozwala systemom AR/VR łączyć się bezpośrednio z obliczeniami z niskimi opóźnieniami, umożliwiając AR/VR w miejscach, gdzie nie jest pożądane lub możliwe uruchomienie lokalnych systemów serwerowych.

Kiedy używasz AWS Outposts, AWS Local Zones i AWS Wavelength?

Obecnie, dzięki AWS Outposts, AWS Local Zones i AWS Wavelength, AWS pomaga klientom poprzez dostarczanie spójnych doświadczeń przy użyciu tych samych API i narzędzi do obsługi aplikacji o niskich opóźnieniach lub lokalnych wymagań w zakresie przetwarzania danych, gdziekolwiek mają one być wdrożone. Urządzenia AWS Outposts dostarczają natywne usługi, infrastrukturę i modele operacyjne AWS do praktycznie każdego centrum danych, przestrzeni kolokacyjnej lub obiektu na miejscu. Outposts AWS są zaprojektowane dla połączonych środowisk i mogą być wykorzystywane do obsługi obciążeń, które muszą pozostać w obiekcie ze względu na małe opóźnienia lub lokalne potrzeby w zakresie przetwarzania danych. Local Zones (tzw. strefy lokalne) przenoszą usługi AWS, takie jak obliczenia, przechowywanie i tworzenie sieci do większej ilości lokalizacji na całym świecie, począwszy od strefy lokalnej w Los Angeles. Strefy lokalne rozszerzają zakres usług AWS Cloud bliżej użytkowników końcowych, aby umożliwić dostarczanie aplikacji wymagających bardzo małych opóźnień w tych lokalizacjach. Działają one podobnie jak zwykłe strefy AWS (Availability Zone), dzięki czemu klienci mogą zwiększać i zmniejszać swoje rozmiary w zależności od potrzeb, stosując ceny “pay-as-you-go”. Wavelength Zones zawierają pamięć masową AWS i obliczenia wewnątrz sieci 5G dostawców usług telekomunikacyjnych, aby pomóc programistom w tworzeniu aplikacji dla mobilnych użytkowników końcowych i bezprzewodowych urządzeń brzegowych z jednocyfrowymi milisekundowymi opóźnieniami. AWS Wavelength pozwala na dotarcie ruchu aplikacji do serwerów aplikacji działających w Strefach Wavelength Zones bez konieczności opuszczania sieci komórkowej. Wavelength działa tak samo jak istniejące strefy dostępności, więc klienci mogą zwiększać i zmniejszać swój ruch w zależności od potrzeb za pomocą cen na żądanie.

Referencje klientów

Bethesda Softworks jest wielokrotnie nagradzanym, światowym wydawcą gier wideo, najbardziej znanym z ikonicznych franczyzy, takich jak The Elder Scrolls, Fallout i DOOM. Bethesda, wraz z zespołem inżynierów w spółce zależnej id Software, opracowała nową technologię gier w chmurze, o nazwie Orion, która znacznie zwiększa wrażenia płynące z gier wideo przesyłanych strumieniowo. Ta nowa technologia jest włączona do silnika gry w celu optymalizacji wydajności w chmurze. Poprzez znaczne zmniejszenie opóźnień i szerokości pasma, Orion zapewnia znacznie lepsze wrażenia dla graczy i znacznie obniża koszty dla wydawców, deweloperów i dostawców usług streamingowych. Gracze domagają się ultra niskich opóźnień i nie chcą wprowadzać ograniczeń przepustowości. Łącząc Orion z AWS Wavelength i siecią 5G firmy Verizon, Bethesda Softworks będzie w stanie spełnić obietnicę strumieniowania: beztarciowe, ultra niskie opóźnienia, które umożliwią milionom graczy granie w gry o jakości AAA w maksymalnych ustawieniach, gdziekolwiek i kiedykolwiek zechcą – bez konieczności pobierania plików czy konsoli.

Varjo Technologies Oy tworzy najlepszy na świecie sprzęt i oprogramowanie dla przełomowych urządzeń obliczeniowych VR/AR/XR, łącząc płynnie rzeczywisty i cyfrowy świat w rozdzielczości ludzkiego oka. W przyszłości, Varjo planuje zaoferować w pełni bezprzewodowe, współpracujące środowisko mieszanej rzeczywistości, które będzie musiało być renderowane w chmurze z milionami pikseli o niezwykle wysokiej rozdzielczości, nieskompresowanej treści z jednocyfrowymi milisekundowymi opóźnieniami w dostarczaniu do urządzeń Varjo. Teraz, zamiast rozwijać drogie, lokalne usługi obliczeniowe, które nie byłyby możliwe do uruchomienia na urządzeniu zasilanym bateryjnie, Varjo może wykorzystać obliczenia brzegowe do skalowania mocy obliczeniowej i działalności gospodarczej swojego przemysłowego klasy VR/AR z tysięcy do setek tysięcy jednostek.

Mapbox to platforma danych lokalizacyjnych dla programistów mobilnych i internetowych, zapewniająca elementy umożliwiające dodawanie funkcji lokalizacyjnych, takich jak mapy, wyszukiwanie i nawigacja, do wszelkich doświadczeń i zmieniających sposób poruszania się ludzi po miastach i poznawania świata. Narzędzia Mapbox są wykorzystywane przez ponad 1,7 miliona osób tworzących lokalizacje na żywo w celu zapewnienia codziennych doświadczeń ludziom, technologii i biznesowi. AWS Wavelength z ultra niską latencją może pomóc Mapbox w przetwarzaniu miliardów aktualizacji danych z czujników na lepsze mapy poprzez identyfikację nowych dróg w trakcie ich budowy, wyznaczanie tras dla kierowców wokół korków i wykrywanie budowy dróg za pomocą zestawu Vision SDK. AWS Wavelength może również skrócić czas odświeżania Mapbox z minut do sekund, zapewniając użytkownikom Mapbox prawdziwie żywą mapę.

Dostępność i kwalifikowalność

AWS ogłosiła plany współpracy z firmą Verizon, udostępniając w Stanach Zjednoczonych długość AWS Wavelength w swojej sieci 5G. Na całym świecie, AWS współpracuje z innymi wiodącymi firmami telekomunikacyjnymi, w tym KDDI, SK Telecom i Vodafone, aby uruchomić Wavelength w Europie, Japonii i Korei Południowej w 2020 roku, a wkrótce pojawi się więcej partnerów telekomunikacyjnych.

Udostępnij
Brak komentarzy

Dodaj komentarz