Co umożliwiają inteligentne systemy wideo?

Klaudia Ciesielska
2 min

Europejskie przedsiębiorstwa co kilka minut zgłaszają odpowiednim służbom pożar, włamanie lub akty wandalizmu. Wynikające z tego szkody finansowe sięgają miliardów rocznie, przy czym zaledwie część zgłoszonych incydentów zostaje skutecznie zbadana. Jednym z rozwiązań, które pomagają zapobiegać tym problemom, jest wdrożenie inteligentnego systemu wideo.

Inteligentny system to taki, który automatycznie i w czasie rzeczywistym analizuje rejestrowany przez kamery obraz. Zakres analizy zawsze zależy od indywidualnych potrzeb: może to być detekcja ruchu, dźwięku lub bardziej zaawansowana jak zapalenie ognia, zliczanie ludzi czy rozpoznawanie tablic rejestracyjnych.

Mimo iż obecnie w wielu organizacjach nagrywa się ogromne ilości materiału wizyjnego, z powodu braku czasu jedynie jego ułamek jest poddawany przeglądowi. W konsekwencji niepożądane zdarzenia i czynności pozostają niewykryte, a podejrzane zachowania nie są zdiagnozowane na czas, tak więc nie da się zapobiec występowaniu istotnych incydentów.

REKLAMA

Na początku 2016 roku Konica Minolta zakupiła większościowy udział w obecnej od 18 lat na rynku inteligentnych systemów wideo firmie Mobotix – jedynym producencie, który tworzy nowe urządzenia wyłącznie w swojej fabryce zlokalizowanej w Niemczech. Dzięki współpracy udało się połączyć technologie kamer sieciowych i VMS (zdecentralizowane przetwarzanie) z systemem detekcji obrazu stworzonym przez Konica Minolta.

Opracowane rozwiązania znajdują zastosowanie między innymi w:

biznesie – wycena powierzchni najmu na podstawie obserwacji liczby odwiedzających, systemy opłat parkingowych rozpoznających tablice rejestracyjne;
bezpieczeństwie – bieżąca analiza, wykrywanie i powiadamianie o możliwych zagrożeniach, śledzenie ścieżki pasażerów na lotniskach;
przemyśle – nadzór procesów, weryfikacja linii produkcyjnej, kontrola czasu pracy;
logistyce – śledzenie przesyłki, dokumentacja, monitoring procesów magazynowych, weryfikacja nieprawidłowości;
sprzedaży – śledzenie ścieżki zakupowej, poznawanie zachowań klientów, monitorowanie interakcji z obsługą;
marketingu – wyświetlanie spersonalizowanych reklam pod względem demograficznym, optymalizacja powierzchni wystawowej, przekaz na żywo.

W jednym obiekcie kamery mogą pełnić kilka funkcji jednocześnie – np. przeprowadzać wideoweryfikację procesów produkcyjnych i jednocześnie obsługiwać logistykę. Z punktu widzenia korzyści biznesowych inwestycja w inteligentny system wideo ma szansę zwrócić się znacznie szybciej niż standardowe systemy monitoringu, ponieważ pokrywa wiele obszarów.