• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44545791 44134170 BZxBZ
Niemowlęta rozpoznają twarze nawet zasłonięte maseczkami
Nauka Świat
44545761 44545760 BZxBZ
Żywica drzewa pistacjowego była wykorzystywana do balsamowania zwłok w starożytnym Egipcie
Nauka Świat
44545623 31295449 BZxBZ
Badanie Plastics Review: poziom realnego recyklingu tworzyw w Polsce nie przekracza 10 proc.
Pieniądze Polska
44545259 44545255 BZxBZ
Ekspertka: szukanie nowych surowców, które mogłyby zastąpić plastik, to ogromne wyzwanie
Polska Work&Life
44545145 44545144 BZxBZ
Ssaki żyjące w grupach żyją dłużej niż gatunki samotne
Nauka Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Cyberataki: czego w nadchodzącym roku mogą spodziewać się polskie firmy?
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Technologia > Cyberbezpieczeństwo > Cyberataki: czego w nadchodzącym roku mogą spodziewać się polskie firmy?
Cyberbezpieczeństwo

Cyberataki: czego w nadchodzącym roku mogą spodziewać się polskie firmy?

Izabela Myszkowska 1 miesiąc temu 4 min czytania
Udostępnij
4 min czytania
cyberbezpieczeństwo
Udostępnij

Jak wynika z ostatnich raportów Check Point Research, w pandemii liczba cyberataków osiągnęła swój szczyt, a z powodu trwającego konfliktu w Ukrainie sytuacja ta będzie się utrzymywać. Polska, pod względem ilości cyberataków, w 2022 roku zajęła szóste miejsce w Europie. Co nas czeka w najbliższych miesiącach?

Czas pandemii przyniósł m.in. gwałtowny wzrost liczby cyberataków, sprawiając, że cyberbezpieczeństwo stało się priorytetem i zarazem kluczowym wyzwaniem dla firm. Według szacunków ISSA (Information Systems Security Association) w trakcie pandemii COVID-19 liczba ataków hakerskich wzrosła aż o 63%.

– Jeśli chodzi o cyberzagrożenia, nie można dokonywać żadnej kategoryzacji. Wszystkie ataki i zdarzenia hakerskie, które miały miejsce w ostatnich latach, szczególnie w czasie pandemii, jednoznacznie wskazują, że potencjalnym celem może stać się każda branża i każde przedsiębiorstwo. Cyberprzestępcy atakują bez litości, uderzając nie tylko w zwykłego odbiorcę Internetu, ale w instytucje medyczne, bankowość i administrację. Niestety, wraz z końcem pandemii ta intensywność wcale się nie zmniejszyła – mówi Zoltan Meszaros, Vice-President Eastern Europe w firmie Noventiq. 

Według raportu zespołu Check Point Research, podczas pandemii najpopularniejszym scenariuszem wykorzystywanym przez hakerów były ataki wykorzystujące wizerunek WHO. Na świecie wykrywano ich średnio 192 tysiące tygodniowo. Cyberatak polegał na zainstalowaniu oprogramowania wykradającego wrażliwe dane, lub “wyciągnięcie” ich od ofiary, pod przykrywką badania na COVID-19.

Polska na szóstym miejscu w Europie

Pod względem zagrożeń cybernetycznych, Polska zajęła szóste miejsce w Europie. Zaraz obok w czołówce znalazły się Węgry, Cypr, Słowacja, Estonia i Białoruś.

W pierwszej połowie roku 2022 polskie firmy były atakowane średnio 938 razy w tygodniu – średnia europejska jest aż 10 – krotnie niższa.

– W 2022 roku obserwowaliśmy rosnący trend cyberataków. Skokowy wzrost dotyczy Polski, Czech i Węgier. W lutym 2022 r., doszło do ataku na kilka polskich banków. Związek Banków Polskich potwierdził, że atak miał miejsce i że zaalarmowany został KNF. Na przełomie marca i kwietnia 2022 r. cyberprzestępcy podrobili stronę banku ING Polska (wg CERT Orange Polska). Wyglądała ona tak samo, jak ta prawdziwa –przypomina Zoltan Meszaros.

W listopadzie Europejska Rada Ochrony Danych opublikowała wstępne wytyczne w zakresie. cyberbezpieczeństwa. W celu zapobiegnięcia wyciekom danych, rekomenduje ona, aby firmy m.in. zainwestowały w zaawansowane szyfrowanie danych swoich użytkowników.

Nadchodzące zagrożenia

Prognozy dotyczące cyberzagrożeń w 2023 r. pokazują, że firmy mogą być podatne zwłaszcza na cyberszantaż.

– Naruszenie danych i kradzież tożsamości mogą nastąpić, jeśli sprawcy uzyskają dostęp do danych osobowych pracowników, takich jak hasła lub numery służbowych kart kredytowych menedżerów wyższego szczebla. Informacje te mogą być następnie wykorzystane do popełnienia oszustwa lub innych przestępstw – wyjaśnia Meszaros.

Z uwagi na swój powszechny charakter, w 2023 roku celem zaawansowanych ataków przeprowadzanych na szeroką skalę nadal będą urządzenia mobilne.

Jednym z najważniejszych czynników budujących bezpieczeństwo jest świadomość istniejącego zagrożenia.

Niezależnie od branży, niezwykle istotne jest monitorowanie ruchu w sieci oraz urządzeń, a także ich wzajemnej komunikacji. Pozwala to na wykrycie niezamierzonych zmian w systemie na wczesnym etapie, incydentów i alarmów, które mogą prowadzić do nieodwracalnych zmian i ogromnych strat biznesowo – fizycznych. Efektem jest nie tylko zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, ale również proaktywne – predyktywne rozwiązywanie problemów na wczesnym etapie ich postępowania.

Stabilne działanie firmy zapewnić mogą jedynie inwestycje w zabezpieczenia. To ważne, ponieważ szacuje się, iż w 2022 roku szkody wywołane przez cyberprzestępstwa przekroczą globalnie wartość 8,44 bilionów dolarów. Prognozuje się, iż w najbliższych latach te straty będą tylko większe (średnio o 3 biliony dolarów licząc rok do roku).


Źródło: Noventiq

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo