Czy agencje rekrutacyjne są jeszcze komuś potrzebne?

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
7 min

W każdej firmie przychodzi czas, w którym trzeba zrekrutować nowego pracownika. Proces ten jednak nie jest tak łatwy, prosty i przyjemny, jak może się wydawać. Rzeczywistość jest inna – znalezienie odpowiedniej osoby do pracy to bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie – tym bardziej na obecnym, trudnym rynku pracownika. Tymczasem zatrudnienie odpowiednich osób jest kluczową kwestią dla każdego przedsiębiorstwa i w przypadku nietrafionej decyzji może skutkować wysokimi kosztami. W takich przypadkach z odsieczą mogą nadejść agencje rekrutacyjne.

Czemu agencja, a nie dział HR?

W Twojej firmie (jeśli jest minimum średnim przedsiębiorstwem) najprawdopodobniej istnieje dział personalny. Skoro rekrutacja należy do zadań HR-u, to dlaczego Twoi pracownicy nie mogą się nią zająć? Po co od razu prosić o pomoc agencję?

Przede wszystkim trzeba postawić sprawę jasno – obecny rynek pracy jest trudny dla organizacji. Wiele ofert i równocześnie mało dobrych specjalistów, którzy nie szukają aktywnie pracy, jest źródłem tego stanu rzeczy.

Znalezienie odpowiedniego pracownika może stanowić duże wyzwanie dla osób, które poza rekrutacją zajmują się również innymi obowiązkami i nie są wyspecjalizowani w metodach prowadzenia procesu pozyskiwania kandydatów – podkreśla Patrycja Lech-Łamasz, Starszy Konsultant w dziale Rekrutacji Advisory Group TEST Human Resources.

Doprowadzić to może do sytuacji, kiedy proces ciągnie się w nieskończoność – Twoi ludzie nie są w stanie sprostać temu zadaniu. Warto też wspomnieć, że rynek jest bezwzględny – mały błąd może sprawić, że Wasza marka pracodawcy mocno ucierpi, co przełoży się na jeszcze większe problemy z zatrudnieniem odpowiednich osób.

- Advertisement -

Wyspecjalizowany rekruter na wagę złota

Rekruterzy pracujący w agencji to wysoce wyspecjalizowani w swoim fachu eksperci. Prowadzenie rekrutacji bowiem wymaga posiadania szeregu konkretnych umiejętności, takich jak: znajomość metod i źródeł prowadzenia sourcingu, prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych różnego typu, umiejętność zadawania odpowiednich pytań i prowadzenia negocjacji oraz wiedza z zakresu psychologii i socjologii. Dodatkowo rekruter posiada również wiedzę z sektora, w  którym się specjalizuje. Wie on więc, jak wygląda rynek, gdzie szukać kandydatów i w jaki sposób zainteresować ich ofertą. Dzięki temu jest w stanie osiągać lepsze rezultaty w ich pozyskaniu. Konsultant wie też, na co zwrócić uwagę podczas rozmowy z kandydatami i jakich informacji powinien się o nich dowiedzieć. Zna specyficzny dla branży język i potrafi się w nim porozumiewać, a także ma co najmniej podstawową wiedzę z danej dziedziny, dzięki czemu może już na pierwszej rozmowie sprawdzić wiedzę osoby procesowanej.

Zrealizowanie wielu procesów rekrutacyjnych pozwala konsultantowi na zdobycie dużego doświadczenia – może więc on być partnerem dla organizacji nie mających doświadczenia w rekrutacji. Swoim eksperckim okiem spojrzy na obecne w firmie procesy i doradzi, jak powinna wyglądać rekrutacja, a także opowie o rynku i dopasuje oczekiwania pracodawcy do realnej sytuacji rynkowej. Z drugiej strony rekruter jest też partnerem dla kandydata, którego profesjonalnie prowadzi przez wszystkie etapy procesu i dba o zachowanie jak najwyższych standardów. Szczególnie ważne jest to w przypadku rekrutacji wyższej kadry managerskiej, czyli podczas tzw. executive search.

Dostęp do dużej bazy kandydatów

Agencje rekrutacyjne mają swoje wewnętrzne bazy z kandydatami, które zbudowały podczas całego swojego istnienia. Często takie osoby trudno znaleźć gdziekolwiek indziej (co uniemożliwia prowadzenie działań direct search), bo najczęściej nie rozglądają się nawet aktywnie za pracą, więc sami się do nas nie zgłoszą. Tymczasem agencje mają do nich kontakt i jeśli widzą potencjał, że kandydat zainteresuje się ofertą, dzwonią do niego.

Trzeba również zaznaczyć, że rekruterzy są w stałym kontakcie ze swoimi kandydatami. Poprzez zachowanie profesjonalizmu i dobrych zasad współpracy, mogą się oni pochwalić rozbudowaną osobistą siecią kontaktów. Dzięki dbaniu o tak zwane candidate experience kandydaci ufają im – co może skutkować tym, iż prościej będzie pozyskać ich zainteresowanie.

Agencje mają również do dyspozycji osoby wyspecjalizowane w sourcingu, czyli w przeszukiwaniu zasobów internetu. To otwiera drzwi do kolejnych kandydatów. Sourcerzy prowadzą bowiem swoje działania i wyszukują kandydatów w miejscach nieoczywistych. Korzystanie z pomocy agencji to więc dostęp do tysięcy nowych, potencjalnych kandydatów.

candidate

Dbanie o candidate experience i poprawa marki pracodawcy

Dobrego rekrutera cechuje wysoka dbałość o prawidłowe wykonywanie swojej pracy, a co za tym idzie o wspomniany już candidate experience. Oznacza to, że konsultant prowadzi kandydata przez proces rekrutacyjny z zachowaniem najwyższych standardów. Zawsze pozostaje z kandydatem w kontakcie, informuje go o kolejnych etapach, odpowiada na pytania, przekazuje wartościowy feedback, trzyma się terminów. Te działania nie wydają się być niczym odkrywczym – powinny być standardem, jednak  niestety nie są. Twoi pracownicy działu HR w nawale innych obowiązków mogą zapomnieć o obiecanym telefonie do kandydata.

Tymczasem dbanie o kontakt z kandydatem i markę pracodawcy jest kluczowe na obecnym rynku pracy. Kto wie czy w perspektywie najbliższych miesięcy nie pojawi się nowa oferta pracy dla danego kandydata, nawet jeśli w obecnym procesie rekrutacji okazał się nieadekwatny? Firma, która cieszy się złą sławą, może mieć poważne problemy z pozyskaniem ludzi do pracy. Nikt nie chce przecież pracować w miejscu, które już na etapie rekrutacji nie zachowuje nawet średnich standardów pracy. Rekruter z agencji tymczasem musi dbać o budowanie swojej marki osobistej, a co za tym idzie, również Twojej.

Rekrutacje ukryte

Z pomocy agencji warto również skorzystać, kiedy nie możemy zdradzić, że poszukujemy kandydata na dane stanowisko. Sytuacja taka może mieć miejsce, kiedy planujemy zwolnić daną osobę i rozpoczęliśmy szukanie zastępstwa. Tymczasem osoba pracująca dalej o tym nie wie. Możesz również nie chcieć, by Twoja konkurencja dowiedziała się, kogo poszukujesz, lub by wiedziała, ile płacisz (jeśli decydujesz się ujawnić widełki). Wówczas agencja będzie rozwiązaniem Twoich problemów.

Czy warto współpracować z agencją rekrutacyjną?

Czy da się przeprowadzić rekrutację bez pomocy agencji? Oczywiście, że tak, jednak może Cię to kosztować dużo czasu, a co za tym idzie pieniędzy. Przy tym, jeśli zlecisz prowadzenie rekrutacji osobom bez dużego doświadczenia w tym zakresie, to prawdopodobne jest, że swoim działaniem negatywnie wpłyną na Twój wizerunek pracodawcy. Ponadto zrekrutowany kandydat może nie spełnić Twoich oczekiwań co sprawi, że rekrutacje zaczniesz od początku. Tymczasem agencje rekrutacyjne ułatwią ten proces i zagwarantują Ci najlepszą jakość.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -