Z roku na rok w Polsce przybywa przedsiębiorstw, które porzucają tradycyjnych operatorów telefonicznych na rzecz urządzeń opartych o SIP (ang. Session Initiation Protocol). Technologia ta pozwala nie tylko obniżyć koszty prowadzenia działalności, ale też zapewnia szereg dodatkowych funkcjonalności. Czym jest telefonia SIP oraz w jakich aspektach biznesowych przynosi przedsiębiorcom największe korzyści?
SIP jest protokołem sieciowym, czyli zespołem komend, dzięki którym możliwe jest przekazywanie połączeń głosowych przez Internet, podobnie jak ma to miejsce w przypadku takich programów jak Skype. Jednak, w odróżnieniu od tego typu aplikacji, SIP umożliwia korzystanie z usług różnych operatorów telekomunikacyjnych przy użyciu istniejącego w firmie łącza internetowego. Warto zaznaczyć, że nie jest jedynym protokołem pozwalającym na takie działania, ale w chwili obecnej wykorzystywany jest on w największej liczbie urządzeń. Ponadto, SIP posiada silne wsparcie ze strony IETF (Internet Engineering Task Force), czyli organizacji zajmującej się normalizacją i ustanawianiem standardów w obszarze Internetu i IT. Oznacza to, że różne urządzenia oparte o SIP prawie zawsze są ze sobą kompatybilne.
Łatwe wdrożenie i prosta obsługa
W strefie biznesowej telefonia SIP funkcjonuje przede wszystkim jako alternatywa dla tradycyjnej telefonii, jednocześnie oferując znacznie większą funkcjonalność. – Rozwiązania SIP mogą współpracować z dowolnym operatorem telekomunikacyjnym obsługującym połączenia głosowe po sieci IP. Są łatwo skalowane i mogą obsłużyć nawet do 150 000 abonentów, ponadto posiadają elastyczny, dostosowany do potrzeb przedsiębiorstwa sposób wdrożenia, wykorzystujący istniejącą w firmie infrastrukturę IT – mówi Marcin Rusewicz z firmy MCX Telecom, specjalizującej się w rozwiązaniach telekomunikacyjnych dla biznesu. Aparaty do obsługi połączeń SIP na pierwszy rzut oka mogą przypominać tradycyjne telefony stacjonarne, jednak najnowocześniejsze z nich wyposażone są w szereg usprawnień. Przede wszystkim, posiadają one duży, (najczęściej dotykowy) wyświetlacz, dzięki któremu możliwa jest łatwa obsługa zaawansowanych funkcji, takich jak np. dołączanie do zaplanowanego spotkania w systemie pracy grupowej, czy przeglądanie listy kontaktów uzupełnionej o zdjęcia profilowe i informacje o dostępności poszczególnych pracowników. Ponadto współczesne telefony SIP umożliwiają integrację z telefonami komórkowymi poprzez protokół Bluetooth, dzięki czemu można bardzo prosto przełączyć rozmowę komórkową na telefon stacjonarny,
Co daje SIP firmom?
Wiele osób ma w swoim życiu prywatnym styczność z połączeniami VoIP, chociażby poprzez darmowe komunikatory internetowe (np. Skype).
W przypadku zastosowań biznesowych o sile SIP decyduje możliwość zintegrowania tej sieci z innymi rozwiązaniami telekomunikacyjnymi w firmie, co przekłada się na tworzenie środowiska UC (Unified Communication), czyli scaleniu wielu kanałów komunikacyjnych w jeden system. Telefonia SIP może być więc dla pracownika wydajnym centrum komunikacyjnym, integrującym w ramach jednego interfejsu usługi telefoniczne, wideokonferencyjne, wiadomości tekstowe, a także monitorowanie dostępności – mówi Marcin Rusewicz z firmy MCX Telecom.
Uzupełnieniem funkcjonalności SIP jest system telefonii konwergentnej, pozwalający przenieść wszystkie funkcjonalności oraz zapisane w głównej bazie kontakty na telefon mobilny bądź komputer stacjonarny użytkownika. Takie rozwiązanie zdecydowanie zwiększa wydajność i komfort pracy podwładnych. Przedsiębiorcy również mogą zyskać na inwestycji w telefonię SIP, ponieważ postawienie na komunikację z wykorzystaniem Internetu może znacząco zredukować koszty prowadzenia działalności. Dzięki elastycznemu modelowi wdrożenia, który znacznie obniża cenę usługi, z tej technologii zaczynają dziś korzystać, oprócz dużych korporacji, także firmy z sektora MŚP.
Gdzie najlepiej sprawdza się SIP?
Głównymi zainteresowanymi, wykorzystującymi telefonię SIP, są przedsiębiorstwa dla których telekomunikacja stanowi jeden z filarów działalności, a więc posiadające call center bądź w formie bardziej rozbudowanej – contact center. Dzięki użyciu aparatów opartych na SIP generują one znaczne oszczędności przy jednoczesnym podniesieniu standardu obsługi (np. poprzez wykorzystanie szerokopasmowych połączeń audio o znacznie lepszej jakości). Na implementacji SIP korzystają także przedsiębiorstwa o rozproszonej strukturze, posiadające swoje oddziały w wielu miastach w kraju i zagranicą. Prosty system wideokonferencyjny umożliwia ich pracownikom kontakt bez konieczności poświęcania czasu i środków pieniężnych na podróż. Przedsiębiorstwa posiadające wielu pracowników mobilnych, w postaci np. przedstawicieli handlowych, również mogą zyskać na wprowadzeniu SIP. Dzięki wykorzystaniu telefonii konwergentnej, pojedyncza aplikacja w smartphonie pozwala na ciągłą dostępność (dzięki wykorzystaniu sieci Wi-Fi) pod firmowym numerem telefonu. Sam interfejs urządzenia SIP oraz możliwość zintegrowania go z innymi urządzeniami komunikacyjnymi sprzyja instalowaniu takich aparatów w recepcjach i sekretariatach. Dzięki wspomnianym funkcjom telefon SIP może pokazywać dostępność osób, do których ma trafić połączenie, a także w prosty i wygodny sposób je przekierować.