Czym jest telefonia SIP i jak ją wykorzystać w biznesie?

Podobne tematy

Najsłabsze ogniwo firmowej serwerowni? Zdalny pracownik ze swoim prywatnym laptopem

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Europejską Fundację na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofund), w pierwszych miesiącach 2020 r. pracę zdalną...

Są konkrety dotyczące opodatkowania firm rodzinnych podczas ich dziedziczenia

Znane są już wstępne założenia dotyczące opodatkowania polskich fundacji rodzinnych. Fundacja ma być podstawowym narzędziem sukcesji dla średniego i...

Praca zdalna wymusiła w wielu firmach digitalizację dokumentów na dużą skalę

Wprowadzenie na szeroką skalę pracy zdalnej przyspiesza digitalizację dokumentów. – To oznacza łatwy i szybki dostęp do dokumentacji, większą ergonomię...

Z roku na rok w Polsce przybywa przedsiębiorstw, które porzucają tradycyjnych operatorów telefonicznych na rzecz urządzeń opartych o SIP (ang. Session Initiation Protocol). Technologia ta pozwala nie tylko obniżyć koszty prowadzenia działalności, ale też zapewnia szereg dodatkowych funkcjonalności. Czym jest telefonia SIP oraz w jakich aspektach biznesowych przynosi przedsiębiorcom największe korzyści?

SIP jest protokołem sieciowym, czyli zespołem komend, dzięki którym możliwe jest przekazywanie połączeń głosowych przez Internet, podobnie jak ma to miejsce w przypadku takich programów jak Skype. Jednak, w odróżnieniu od tego typu aplikacji, SIP umożliwia korzystanie z usług różnych operatorów telekomunikacyjnych przy użyciu istniejącego w firmie łącza internetowego. Warto zaznaczyć, że nie jest jedynym protokołem pozwalającym na takie działania, ale w chwili obecnej wykorzystywany jest on w największej liczbie urządzeń. Ponadto, SIP posiada silne wsparcie ze strony IETF (Internet Engineering Task Force), czyli organizacji zajmującej się normalizacją i ustanawianiem standardów w obszarze Internetu i IT. Oznacza to, że różne urządzenia oparte o SIP prawie zawsze są ze sobą kompatybilne.

Łatwe wdrożenie i prosta obsługa

W strefie biznesowej telefonia SIP funkcjonuje przede wszystkim jako alternatywa dla tradycyjnej telefonii, jednocześnie oferując znacznie większą funkcjonalność. – Rozwiązania SIP mogą współpracować z dowolnym operatorem telekomunikacyjnym obsługującym połączenia głosowe po sieci IP.  Są łatwo skalowane i mogą obsłużyć nawet do 150 000 abonentów, ponadto posiadają elastyczny, dostosowany do potrzeb przedsiębiorstwa sposób wdrożenia, wykorzystujący istniejącą w firmie infrastrukturę IT – mówi Marcin Rusewicz z firmy MCX Telecom, specjalizującej się w rozwiązaniach telekomunikacyjnych dla biznesu. Aparaty do obsługi połączeń SIP na pierwszy rzut oka mogą przypominać tradycyjne telefony stacjonarne, jednak najnowocześniejsze z nich wyposażone są w szereg usprawnień. Przede wszystkim, posiadają one duży, (najczęściej dotykowy) wyświetlacz, dzięki któremu możliwa jest łatwa obsługa zaawansowanych funkcji, takich jak np. dołączanie do zaplanowanego spotkania w systemie pracy grupowej, czy przeglądanie listy kontaktów uzupełnionej o zdjęcia profilowe i informacje o dostępności poszczególnych pracowników. Ponadto współczesne telefony SIP umożliwiają integrację z telefonami komórkowymi poprzez protokół Bluetooth, dzięki czemu można bardzo prosto przełączyć rozmowę komórkową na telefon stacjonarny,

Co daje SIP firmom?

Wiele osób ma w swoim życiu prywatnym styczność z połączeniami VoIP, chociażby poprzez darmowe komunikatory internetowe (np. Skype).

W przypadku zastosowań biznesowych o sile SIP decyduje możliwość zintegrowania tej sieci z innymi rozwiązaniami telekomunikacyjnymi w firmie, co przekłada się na tworzenie środowiska UC (Unified Communication), czyli scaleniu wielu kanałów komunikacyjnych w jeden system. Telefonia SIP może być więc dla pracownika wydajnym centrum komunikacyjnym, integrującym w ramach jednego interfejsu usługi telefoniczne, wideokonferencyjne, wiadomości tekstowe, a także monitorowanie dostępności – mówi Marcin Rusewicz z firmy MCX Telecom.

Uzupełnieniem funkcjonalności SIP jest system telefonii konwergentnej, pozwalający przenieść wszystkie funkcjonalności oraz zapisane w głównej bazie kontakty na telefon mobilny bądź komputer stacjonarny użytkownika. Takie rozwiązanie zdecydowanie zwiększa wydajność i komfort pracy podwładnych. Przedsiębiorcy również mogą zyskać na inwestycji w telefonię SIP, ponieważ postawienie na komunikację z wykorzystaniem Internetu może znacząco zredukować koszty prowadzenia działalności. Dzięki elastycznemu modelowi wdrożenia, który znacznie obniża cenę usługi, z tej technologii zaczynają dziś korzystać, oprócz dużych korporacji, także firmy z sektora MŚP.

Gdzie najlepiej sprawdza się SIP?

Głównymi zainteresowanymi, wykorzystującymi telefonię SIP, są przedsiębiorstwa dla których telekomunikacja stanowi jeden z filarów działalności, a więc posiadające call center bądź w formie bardziej rozbudowanej – contact center. Dzięki użyciu aparatów opartych na SIP generują one znaczne oszczędności przy jednoczesnym podniesieniu standardu obsługi (np. poprzez wykorzystanie szerokopasmowych połączeń audio o znacznie lepszej jakości). Na implementacji SIP korzystają także przedsiębiorstwa o rozproszonej strukturze, posiadające swoje oddziały w wielu miastach w kraju i zagranicą. Prosty system wideokonferencyjny umożliwia ich pracownikom kontakt bez konieczności poświęcania czasu i środków pieniężnych na podróż. Przedsiębiorstwa posiadające wielu pracowników mobilnych, w postaci np. przedstawicieli handlowych, również mogą zyskać na wprowadzeniu SIP. Dzięki wykorzystaniu telefonii konwergentnej, pojedyncza aplikacja w smartphonie pozwala na ciągłą dostępność (dzięki wykorzystaniu sieci Wi-Fi) pod firmowym numerem telefonu. Sam interfejs urządzenia SIP oraz możliwość zintegrowania go z innymi urządzeniami komunikacyjnymi sprzyja instalowaniu takich aparatów w recepcjach i sekretariatach. Dzięki wspomnianym funkcjom telefon SIP może pokazywać dostępność osób, do których ma trafić połączenie, a także w prosty i wygodny sposób je przekierować.

- Reklama -

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.