Grupa AB podsumowała 2017 rok

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
6 min

W drugim kwartale roku finansowego 2017/2018 (zakończył się 31 grudnia 2017 r.) Grupa AB zwiększyła przychody w ujęciu rok do roku o 8,5 proc., do 2,8 mld PLN. Wynik EBITDA miał wartość prawie 43 mln PLN, a zysk netto to blisko 26 mln PLN. W całym roku kalendarzowym 2017 Grupa AB wypracowała niemal 115 mln PLN wyniku EBITDA i 65 mln PLN zysku netto przy 8,5 mld PLN przychodów ze sprzedaży.

Generujemy solidne, stabilne wyniki finansowe oraz systematycznie powiększamy skalę i zasięg naszej działalności w oparciu o największe portfolio klientów w regionie CEE, aby długoterminowo maksymalizować zyski. W branży dystrybucji IT marże podążają bowiem śladem sinusoidy w zależności od natężenia konkurencji. Grupa AB przez ponad 27 lat swojej historii udowodniła, że z każdej fali zmian rynkowych potrafi wyjść jeszcze silniejsza. Obecnie umacniamy się na pozycji nr 1 w Polsce i regionie CEE oraz awansowaliśmy w czwartym kwartale na pozycję nr 8 w skali całej Europy – komentuje Andrzej Przybyło, założyciel, twórca i Prezes Zarządu AB SA

Finanse

W roku kalendarzowym 2017 Grupa AB wypracowała wysokie dodatnie przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej (110 mln PLN), działając w oparciu o zdywersyfikowane zadłużenie, w większości o charakterze długoterminowym.

Instytucje finansowe doceniają nasze wskaźniki. Co więcej, duża przestrzeń finansowa pozwala nam na wykorzystanie możliwości dalszego wzrostu, kontynuując realizację strategii rozwoju z wpisanym w nią bezpieczeństwem – mówi Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Efektywność

Ostatni kwartał roku kalendarzowego jest w branży dystrybucji elektroniki sezonowo okresem najwyższych obrotów.

Grupa AB podaje, że utrzymuje najniższy w branży wskaźnik kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży w relacji do obrotów – SG&A to zaledwie 2,6 proc. To pozwala jej wygrywać w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym bez względu na fazę cyklu koniunkturalnego.

W 2017 roku Grupa podpisała lub rozszerzyła umowy dystrybucyjne w obszarze IT (m.in. z takimi firmami jak Canon, Epson, Fibaro, Logitech, Zyxel), AGD/RTV (m.in. Sharp, Solgaz, TCL), elektroniki konsumenckiej i akcesoriów dla graczy (m.in. Archos, Asus, Razer), a także w szerokim zakresie zabawek. Warto pamiętać, że Grupa AB jest głównym partnerem w regionie CEE dla globalnych gigantów IT jak m.in Microsoft, HP Inc., Hewlett-Packard Enterprise, Lenovo, Asus, Dell czy Apple.

- Advertisement -

Smart home, digital signage, Security

Rynek produktów smart home w minionym roku tylko w Polsce miał mieć wartość 120 mln PLN, podczas gdy za zaledwie trzy lata jego ma to być już 700 mln PLN (prognoza MEC Analytics). Badania wskazują, że 70 proc. Polaków jest przekonanych, że za pięć lat inteligentne rozwiązania staną się standardem. Grupa AB jest przygotowana na tę kolejną rewolucję rynkową, podobnie jak ma to miejsce z dynamicznym wzrostem znaczenia e-commerce. Tu również Grupa AB wypracowała wiodącą pozycję, oferując kompleksowe portfolio narzędzi e-handlu.

Warto też wspomnieć o rozwijającym się rynku digital signage (elektroniczne wyświetlacze wielkoformatowe), gdzie Grupa AB osiągnęła 70 proc. wzrost sprzedaży rdr.

Głównym impulsem wzrostowym dla kategorii Security stają się regulacje RODO (zarządzanie danymi osobowymi) i ogólny wzrost świadomości użytkowników odnośnie do cybersecurity. Oczywiście nie bez znaczenia jest fakt, że skala zagrożeń wciąż się powiększa.

Grupa AB zyskuje również dzięki wzrostowi znaczenia dystrybucji z wartością dodaną (VAD), gdzie zwiększyła obroty w trakcie 2017 roku o 21 proc.

Jako dystrybutor VAD wykorzystujemy nasze zasoby i atuty, chociażby dedykowany zespół inżynierów i project managerów, centrum kompetencyjne czy zaplecze technologiczne. Kolejni nowi dostawcy zaawansowanych rozwiązań wybrali nas m.in. dlatego, że posiadamy solidne zaplecze merytoryczne, logistyczne i finansowe. Co więcej, jesteśmy wiodącym dystrybutorem HP Enterprise, lidera produktowego w segmencie VAD – mówi Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA.

Z prognoz PMR Research wynika, że polskie firmy zamierzają zwiększyć wydatki na IT w 2018 roku o 6 proc. Wiąże się to z dobrą koniunkturą w gospodarce oraz faktem, że po okresie niskiego poziomu inwestycji obecnie przedsiębiorstwa nadrabiają zaległości, zwiększając wydatki na rozwój. W rezultacie Grupa AB podaje, że obserwowała już w czwartym kwartale 2017 roku ożywienie popytu ze strony polskiego średniego i dużego biznesu oraz w ramach obsługi projektów infrastrukturalnych.

Podsumowanie półrocza

Od 1 lipca 2017 roku do 31 grudnia 2017 roku Grupa AB wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 4 646 mln zł i jest to wzrost o 203 mln w stosunku rok do roku. Zysk na działalności operacyjnej wyniósł 57 mln zł w porównaniu do 63 mln rok wcześniej. Zysk netto Grupy w ostatnim półroczu 2017 roku to 39 mln zł i stanowi spadek o 3 mln zł rdr.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -