Kaspersky oraz AVL Software and Functions rozwijają sterownik jazdy autonomicznej

- Reklama -

Kaspersky informuje o pierwszej udanej integracji swojego systemu operacyjnego KasperskyOS z elektroniczną jednostką sterującą (EUC) zaawansowanego układu wspomagającego jazdę autonomiczną (ADAS) opracowanego przez AVL Software and Functions GmbH (AVL SFR). Ta jednostka sterująca stanowi otwartą i konfigurowalną platformę programistyczną przeznaczoną zarówno dla rozwoju prototypów, jak i rozwiązań produkcyjnych i jest „bezpieczna od podstaw”, ponieważ działa pod kontrolą systemu KasperskyOS. Bezpieczny system operacyjny firmy Kaspersky chroni w tym zastosowaniu komunikację pomiędzy komponentami ADAS oraz zabezpiecza wszystkie funkcje autonomicznego pojazdu. KasperskyOS gwarantuje, że niezdeklarowana funkcjonalność – niezauważona w momencie wypuszczania produktu lub wprowadzona za pośrednictwem aktualizacji systemowych – nie zostanie wykorzystana i nie wpłynie na działanie pojazdów autonomicznych.

Automatyzacja w pojazdach stosowana jest po to, by ułatwić ludziom życie poprzez zwiększenie komfortu przemieszczania się, poprawę przepustowości dróg, czy po prostu możliwość zaoszczędzenia czasu podczas jazdy samochodem. Jednak jedna z głównych obaw osób, które podchodzą sceptycznie do tej technologii, dotyczy jej bezpieczeństwa. Odnotowano już kilka incydentów potwierdzających znaczenie cyberbezpieczeństwa w zapewnieniu bezpieczeństwa fizycznego, w których luki w zabezpieczeniach umożliwiły przejęcie kontroli nad samochodem przez cyberprzestepców. Firma Kaspersky kontynuuje swoje badania i rozwój rozwiązań oraz usług służących do zabezpieczenia pojazdów z funkcjonalnością ADAS poprzez współpracę z AVL SFR – członkiem największej na świecie niezależnej firmy z branży inżynierii motoryzacyjnej.

W oparciu o nową platformę EUC firmy AVL SFR elektroniczna jednostka sterująca zaawansowanego układu wspomagającego zawiera dwa charakteryzujące się wysoką wydajnością procesory oraz sterownik bezpieczeństwa i zapewnia szerokie możliwości komunikacji – w tym połączenia z kamerami, lidarami i innymi powiązanymi komponentami. Platforma sprzętowa obsługuje również lokalną sieć sterującą oraz standardy motoryzacyjnych sieci komunikacyjnych, umożliwiając bezpieczny transfer danych między urządzeniami w pojeździe.

W większości znanych przypadków cyberprzestępcy wykorzystywali błędy w kodzie, które niechcący pozostawili tam programiści. Takie rzeczy zdarzają się ze względu na to, że współczesne pojazdy stanowią złożone systemy, co utrudnia zarządzanie bezpieczeństwem wszystkich komponentów. Co więcej, systemy te są regularnie aktualizowane i bardzo istotne jest to, aby zmiany w jednym module nie wpłynęły na sposób działania pojazdu. System KasperskyOS zapewnia solidne odseparowanie komponentów w celu uniemożliwienia jakiejkolwiek niechcianej komunikacji. Interakcją między wszystkimi komponentami elektronicznymi steruje Kaspersky Security System, silnik reguł bezpieczeństwa w obrębie KasperskyOS. Monitoruje on uruchamianie procesów, jak również komunikację z systemem operacyjnym oraz pomiędzy wszystkimi komponentami.

Jako nowy partner AUTOSAR, konsorcjum zajmującego się rozwojem standardów dla architektury oprogramowania motoryzacyjnego, firma Kaspersky stworzyła zestaw narzędzi programistycznych o nazwie Kaspersky Automotive Adaptive Platform. Przy pomocy tego zestawu AVL SFR może tworzyć aplikacje dla nowoczesnych pojazdów, łącznie z takimi, które nie wymagają kierowcy. Ten zestaw bibliotek pozwala również stosować inne oprogramowanie, które spełnia wymagania adaptacyjne AUTOSAR oraz działa w systemie KasperskyOS bez konieczności dodatkowych zmian. Pakiet Kaspersky Automotive Adaptive Platform jest gotowy do dostarczenia, a AVL SFR promuje swój moduł autopilota wśród kilku klientów z branży motoryzacyjnej.

Jeśli chodzi o częściowo sterowane pojazdy autonomiczne, szczególnie istotne staje się zagwarantowanie bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów jak również pieszych. Nawet w przypadku istnienia luk w zabezpieczeniach oprogramowania pojazdu wszelkie próby wykorzystania ich w celu spowodowania szkody nie powiodą się, ponieważ zostaną udaremnione przez nasz system operacyjny KasperskyOS. Cieszymy się, że możemy pracować jako partner AVL SFR nad sterownikiem autonomicznego kierowania pojazdem powiedział Grigorij Sizow, szef działu biznesowego odpowiedzialnego za rozwiązanie KasperskyOS.

Wyrafinowana i złożona funkcjonalność w połączonych sterownikach o wysokiej wydajności, takich jak elektroniczna jednostka sterująca zaawansowanego układu wspomagającego, musi być chroniona przez rozbudowaną bazę bezpieczeństwa, zlokalizowaną na poziomie systemu operacyjnego. Samochodowy system operacyjny KasperskyOS został zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić warstwę zaufania dla bezpieczeństwa, dostępności, prywatności oraz niezawodności tych systemów kontroli podkreślił Dirk Geyer, odpowiedzialny za rozwiązania ochrony i bezpieczeństwa w firmie AVL SFR.

- Reklama -

Treści PREMIUM

Otrzymuj cotygodniowy e-mail od BrandsIT, który sprawia, że czytanie wiadomości jest naprawdę przyjemne. Dołącz do naszej listy mailingowej, aby być na bieżąco i uzyskać dotęp do treści PREMIUM za darmo.

- Reklama -