Marketing Automation — czym jest i dlaczego warto go wdrożyć w firmie?

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
3 min

Choć Marketing Automation istnieje na polskim rynku od kilku lat, wiele osób wciąż nie wie, czym tak naprawdę jest. Warto usystematyzować wiedzę na ten temat i wyjaśnić, dlaczego zastosowanie automatyzacji marketingu w przedsiębiorstwach jest tak ważne.

Marketing Automation — definicja

Pojęcie Marketing Automation tłumaczony się na język polski, jako automatyzację marketingu. Jest to rozwiązanie pozwalające zbierać dane na temat zachowań i transakcji klientów i na tej podstawie kierować do odpowiednich osób odpowiednio dopasowane kampanie marketingowe w wielu kanałach. Oprogramowania Marketing Automation działają w oparciu o AI, machine learning i bazy danych z systemów wykorzystywanych w firmie, pozwalając automatyzować procesy marketingowe i sprzedażowe. Dzięki temu, znacząco skraca czas i ułatwia dotarcie do odbiorców ze spersonalizowanymi działaniami. Odpowiednio optymalizowane działania z zakresu Marketing Automation pozwalają skalować biznes i przynoszą firmom internetowym znaczące zyski.

Jak działa Marketing Automation?

W podstawowej formie, Marketing Automation działa w obszarach, związanych z tworzeniem bazy klientów i budowaniem relacji — od pozyskania, po utrzymanie klienta.  W działaniach z zakresu automatyzacji marketingu powinni aktywnie uczestniczyć wszyscy pracownicy, a zwłaszcza osoby na stanowiskach marketingowych i sprzedażowych. Do powodzenia wdrożenia Marketing Automation konieczna jest współpraca zespołu, który ma nawet najmniejszy wpływ na to, w jaki sposób marka, produkt czy usługa będą postrzegane przez docelowego konsumenta.

- Advertisement -

Systemy Marketing Automation działają w taki sposób, że — na podstawie występujących zdarzeń i zachowań klientów — przyznawane są im automatycznie punkty, które sprawiają, że dany konsument trafia do konkretnego lejka marketingowo–sprzedażowego i realizowane są wobec niego wcześniej zaprojektowane, zautomatyzowane kampanie marketingowe.

Marketing Automation — zalety

Odpowiednio zaprojektowane rozwiązanie Marketing Automation niesie dla firm, które zdecydują się je wdrożyć, ogromne korzyści. Wśród najważniejszych należy wymienić następujące:

  • wzrost liczby pozyskiwanych leadów sprzedażowych;
  • wzrost retencji aktualnych klientów;
  • możliwość mierzenia efektywności działań marketingowych i sprzedażowych;
  • możliwość zmniejszenia i optymalizacji kosztów oraz czasu pracy marketingu i sprzedaży;
  • budowanie relacji z konsumentami;
  • możliwość zwiększenia przychodów ze sprzedaży;
  • możliwość zwiększenia konwersji działań marketingowych;
  • możliwość dokonywania zmian podczas prowadzonych kampanii, dzięki temu, że rozwiązania Marketing Automation są bardzo elastyczne;
  • możliwość weryfikacji skuteczności działań za pomocą wielu, niezależnych wskaźników;
  • możliwość dotarcia do konkretnego konsumenta zr spersonalizowanymi działaniami;
  • możliwość prostego up–sellingu i cross–sellingu.

To oczywiście nie wszystkie, a tylko najważniejsze zalety Marketing Automation. Firmy, które zdecydują się na wdrożenie tego rozwiązania u siebie, powinny uprzednio skupić się na przeanalizowaniu aktualnej ścieżki zakupowej swoich klientów, przygotowaniu strategii i planu działań oraz harmonogramu, a także przemyśleniu kwestii związanych z budżetem czy kluczowymi wskaźnikami sukcesu. Mając podstawy i plan, wdrożenie automatyzacji marketingu odbędzie się o wiele skuteczniej.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -