Pozycjonowanie szerokie — czym jest ten nowy trend pozycjonowania?

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
7 min

Pozycjonowanie szerokie to jeden z ciekawych sposobów podnoszenia rankingu naszej witryny w Google. Z definicji odbywa się ono w zupełnie inny sposób niż tradycyjne pozycjonowanie. Daje też inne zalety, które bardzo często są konkurencyjne do pozycjonowania np. kilku głównych fraz i uzyskiwanie pod nimi jak najwyższej pozycji. W dalszej części tekstu przedstawiamy — czym jest pozycjonowanie szerokie, dlaczego warto je wykonywać, jakie ma plusy oraz jakie rodzaje fraz możemy umieszczać w tekstach seo tego typu.

Artykuł przygotowany przez SEO by akustrefa.pl

Czym jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie stron szerokie to pozycjonowanie otwarte, pod wiele różnych fraz, tak aby trafić do jak największego grona odbiorców. W tym typie pozycjonowania nie skupiamy się na konkretnej frazie czy kierunku, ale umieszczany różnorodne frazy. Ich ilość może być duża lub dowolna, bez konkretnego limitu. Pozycjonowanie szerokie ma zapewnić maksymalnie szerokie wyświetlanie się witryny w wyszukiwarce przy wielu wariantach wyszukiwania. W tym rodzaju pozycjonowania będziemy umieszczali frazy zarówno w postaci gotowych haseł dla danej kategorii, ale i również tych mniej popularnych. To właśnie różnorodność fraz ma sprawić, że będziemy polecani użytkownikom w różnych sytuacjach, a brak brylowania w jednej frazie zrekompensuję obecność w wielu innych hasłach. Finalnie pozycjonowanie szerokie ma przynosić lepsze efekty niż walczenie o top1 pod konkretną frazą.

Celem pozycjonowania szerokiego jest zaprezentowanie się osobom w Google, które w różny sposób, mogą wyszukiwać jednej danej rzeczy. Nie skupiamy się zatem na 5 czy 10 najpopularniejszych frazach, ale wszystkich, które mogą sprowadzić ruch na naszą witrynę.

Ciekawostka: Bardzo często pozycjonowanie szerokie jest też nazywane skrótowo “long tail”. Jest to właśnie skrót myślowy od używania wielu różnego rodzaju fraz w długim ogonie, a nie samego “długiego ogona” jako rodzaju frazy.

Dlaczego warto pozycjonować szeroko — pod różne frazy

Pozycjonowanie szerokie posiada bardzo wiele zalet. Pierwszą z nich jest udowodniona skuteczność, co owocuje regularnym i stopniowym odchodzeniem od starego typu pozycjonowania, który polega na walczeniu o jak najlepszą pozycję w jednej frazie – wszystkimi dostępnymi metodami. Pozycjonowanie takie jest również dużo bardziej naturalne, co z kolei docenią np. algorytm Google — również coraz bardziej wyczulone na sztuczne i siłowe pozycjonowanie. Ten rodzaj walczenia o pozycję w Google to również dużo mniejsza konkurencja. Wiele fraz z mniejszą liczbą konkurentów to możliwość skutecznego i dość prostego wybicia się na wielu frazach. W ten sposób efektywniej może wydawać nasz budżet lub mniejszym kosztem pozyskać podobną ilość osób wchodzących na nasz serwis. Obecność pod wieloma hasłami rekompensuje lub zapewnia większy ruch niż przy okazji bycia na szczycie pod jednym czy dwoma wąskimi hasłami.

- Advertisement -

Pozycjonowanie pod duże ilości fraz pozwala również docierać do naszego serwisu, sklepu internetowego lub strony osobom z różnych grup docelowych, bez zawężania się na konkretny profil klienta. Taki styl pozycjonowania minimalizuje również ryzyko przeoptymalizowanie witryny, co podnosi bezpieczeństwo naszych działań seo.

seo

Jak wybierać frazy?

Jeśli zdecydujemy się już na pozycjonowanie szerokie witryny, warto zapoznać się z kilkoma założeniami i opcjami tego pozycjonowania. Pierwszym będzie brak ograniczenia w liczbie fraz. Słowa kluczowe możemy dobierać dowolnie w dowolnej ilości — nawet bardzo dużej. Ważne jest jednak aby były one w danej kategorii oraz były perspektywiczne. Chaotyczne dodawanie fraz nie jest najlepszym rozwiązaniem. Powinniśmy nawet przy pozycjonowaniu szerokim zachować pewną spójność tematyczną. Kolejnym elementem tego pozycjonowania jest regularne uzupełnianie listy i dodawanie nowych fraz np. w kolejnych tekstach czy wraz z ewoluują strony. Nie musimy zamykać się na konkretne frazy, a możemy je dodawać z czasem i zmieniać np. kategorię. Dobrym pomysłem, który jest również jak najbardziej wskazany to używanie kombinacji fraz oraz używanie ich połączeń.

Rodzaje fraz

Wbrew pozorom istnieje kilka rodzajów fraz, które warto dobierać świadomie. Pozycjonując nawet szeroko, powinniśmy zachować pewien stosunek oraz brać pod uwagę wszystkie typy fraz. Pierwszym typem będą frazy główne. To frazy najczęściej jedno lub dwu wyrazowe, które ogólnie opisują daną kategorię, lub hasło, pod którymi chcemy być głównie wyszukiwani w internecie. Są to też najczęściej nazwy konkretnych kategorii jak “pralka” czy “piłka”. Drugim rodzajem fraz są frazy poboczne. To frazy, które są rozwinięciem frazy głównej. Najczęściej występują jako krótkie opisy np. szczegółowe lub jako najpopularniejsze słowa z danej kategorii. Fraz takich będzie bardzo dużo i to właśnie one w pozycjonowaniu szerokim będą odgrywały ważną rolę. Trzecim rodzajem fraz są frazy lokalne. Są to słowa kluczowe wzbogacone o nazwę danej miejscowości lub lokalizacji. Mogą występować również jako pojedyncze nazwy miast oraz być odmieniane. Możemy używać ich w połączeniu z frazami lub wplatać je w tekst samodzielnie w innym kontekście. Przedostatnim – 4 rodzajem fraz są frazy brandowe. Są to po prostu nazwy naszych marek czy firm używane samodzielnie lub w połączeniu z innymi frazami np. pobocznymi, czy lokalnymi. Piątą, ostatnią grupą będą long tail, czyli długie ogony. Nie są to pojedyncze słowa, lecz długie zwroty w formie zdań, pytań, czy wyrażeń.

Pozycjonowanie szerokie zakłada używanie dużej ilości fraz oraz używania różnego rodzaju fraz. Warto dodawać je zatem w różnych częściach witryny. Dobrym pomysłem będzie również łączenie i publikowanie różnych kombinacji fraz np. frazy lokalnej i brandowej czy pobocznej i lokalnej. W długich ogonach możemy również zawierać różne rodzaje fraz np. główną i poboczna czy dodać long tail jako konkretne pytanie. Ten rodzaj pozycjonowania daje bardzo wiele możliwości, a kreatywność jest jak najbardziej wskazana. Tym o czym musimy pamiętać, jest zachowanie naturalności oraz przestrzeganie podstawowych zasad seo copywritingu. Frazy powinniśmy umieszczać równomiernie tekście, nie używać zbyt dużo fraz w takich samych kombinacjach czy wypisywać je kolejno.

Porady: pozycjonowanie szerokie to idealna alternatywa dla pozycjonowania tradycyjnego. Czasami ilość, a nie jakość może przynieść nam lepsze rezultaty. Zdecydowanie warto zastanowić się też np. nad kierunkiem zmian, jakie wprowadza Google, które kładzie nacisk na kompleksowość i otwartość.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -