Przyszłość usłana danymi – maturzyści przed wyborem zawodu

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
5 min

Dziś ogłoszono wyniki matur. Dla niemal 274 tys. maturzystów nadszedł czas odpowiedzi na pytanie – co dalej? Podobnie jak w zeszłym roku, w pierwszym terminie podstawową maturę z matematyki zdało 79% uczniów, mimo że egzamin w tym roku miał być łatwiejszy za sprawą mniejszej liczby zadań otwartych[1]. Eksperci z branży technologicznej podkreślają, że wciąż jest ogromne zapotrzebowanie na specjalistów IT, dla których umiejętności matematyczne są absolutnie kluczowe.

Czas decyzji

Od wielu lat najchętniej wybieranym kierunkiem studiów w Polsce jest informatyka. Jak wynika z zeszłorocznych danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dziś Ministerstwo Edukacji i Nauki), wówczas wybrało ją ponad 33 tys. kandydatów. Uruchamiane są także kierunki obejmujące bardziej konkretny zakres specjalizacji w ramach szeroko pojętej branży nowoczesnych technologii, takie jak choćby inżynieria Internetu rzeczy (najbardziej oblegany kierunek w roku akademickim 2020/2021) czy data science[2].

– Choć cieszy fakt, że informatyka to najchętniej wybierany obecnie kierunek studiów, wciąż niewielu uczniów szkół średnich decyduje się na zdawanie jej na maturze. W 2020 roku informatyka nie znalazła się nawet wśród ośmiu najchętniej wybieranych przedmiotów. W przypadku absolwentów techników było to siódme miejsce (5% uczniów). Myśląc o rynku pracy i niezbędnych kompetencjach jutra, należy położyć większy nacisk na praktyczną naukę przedmiotów technologicznych już na etapie szkoły podstawowej – podkreśla Grzegorz Kapusta, dyrektor ds. inżynierii i szef warszawskiego biura Snowflake.

Technologiczne zawody przyszłości

Specjalista ds. chmury obliczeniowej to jeden z tych zawodów, o których jeszcze dekadę temu mało kto słyszał. Dziś, w ramach szeroko pojętej branży IT, obejmującej programistów, analityków, testerów czy administratorów baz danych, jest jedną z tych profesji, która należy do grona zawodów deficytowych.

- Advertisement -

Jak wynika z ogólnopolskiego raportu „Barometr Zawodów 2021” – tworzonego pod auspicjami Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii – analitycy, testerzy i operatorzy systemów teleinformatycznych to pracownicy poszukiwani przede wszystkim w największych miastach wojewódzkich, w których działa najwięcej firm z branży IT i które kształcą największą liczbę specjalistów[3].

Globalny raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju z początku 2020 roku ukazuje jednak, że większość dzieci na świecie chciałaby w przyszłości wybrać tradycyjne zawody, takie jak lekarka czy nauczycielka (dziewczynki) albo inżynier czy menedżer (chłopcy)[4], nie zdając sobie sprawy z możliwości, jakie oferują tzw. profesje przyszłości.

Tymczasem, według obecnych szacunków, nawet 65% uczniów szkół podstawowych będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją[5].

– Aby lepiej zrozumieć te predykcje, wystarczy sięgnąć pamięcią do tego, jak wyglądał rynek pracy jeszcze piętnaście-dwadzieścia lat temu, na początku nowego stulecia. Wówczas mało kto myślał o tym, by zostać specjalistą ds. cyberbezpieczeństwa lub tym bardziej inżynierem ds. rozwiązań chmurowych. Dziś to właśnie te zawody są synonimem przyszłości i innowacyjności. W Snowflake kilkuset inżynierów w pięciu biurach na świecie buduje Chmurę Danych – najnowocześniejszą technologię przechowywania, przetwarzania i dzielenia się danymi, z której korzysta już kilka tysięcy firm, w tym najwięksi globalni graczemówi Grzegorz Kapusta ze Snowflake. Jak dodaje– możliwość współtworzenia rozwiązań jutra to nie tylko niezwykle odpowiedzialne, ale też bardzo ekscytujące zadanie.

Na początku 2020 roku Światowe Forum Ekonomiczne opublikowało raport „Miejsca pracy jutra. Mapowanie możliwości w nowej gospodarce”. W jego ramach ukazano „skalę możliwości zatrudnienia”, która mierzona jest jako liczba dostępnych stanowisk w ramach danego klastra zawodowego na każde 10 000 ofert pracy.

O ile klaster Dane i Sztuczna Inteligencja (Data and IT) w 2020 roku reprezentował 78 na każdych 10 000 ofert pracy, w 2022 roku mają to już być 123 oferty. Znaczącą zmianę odnotowano także w przypadku inżynierii i przetwarzania danych w chmurze (Engineering and Data Computing) z 60 w 2020 do 91 na każdych 10 000 ofert pracy w 2022 roku. Pandemia najprawdopodobniej jeszcze zwiększyła skalę tych wzrostów[6].

[1] Centralna Komisja Egzaminacyjna
[2] Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
[3] „Barometr Zawodów 2021”, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie
[4] „Dream jobs? – Teenagers’ career aspirations and the future of work”, OECD, 2020
[5] „Shift Happens”, McLeod, Scott and Karl Fisch
[6] „Jobs of Tomorrow Mapping Opportunity in the New Economy”, Światowe Forum Ekonomiczne i LinkedIn, 2020
Udostępnij
- REKLAMA -