Rynek IT nakręcają usługi oparte na sieci

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
7 min

Finał „Gry o Tron”, transmisje konferencji Fame MMA i turnieje „League of Legends” łączy rekordowa popularność oraz gigantyczna liczba danych przetwarzanych w czasie rzeczywistym. O powodzeniu przedsięwzięć decyduje zaś jedno – stabilna sieć.

Według prognoz PMR do 2023 roku inwestycje w nowe technologie w naszym kraju zwiększą się aż o 8 mld zł. Prognozom sprzyja wzrost gospodarczy, ponieważ nakłady w tym obszarze idą w parze z dynamiką PKB. Boom w IT napędza biznes, budujący swoje przewagi w konkretnych obszarach, np. rozwijając systemy do obsługi klientów (CRM) czy wykorzystując zaawansowane narzędzia do analizy danych. Niemniej jednak usługi IT napędza każdy z nas – fan kultowego serialu, kibic eSportu, klient sklepu on-line czy użytkownik serwisu YouTube.

Wirtualne areny napędzają IT

Mistrzostwa Świata w League of Legends 2019 okazały się przełomowe. Turniej Worlds 2019 był najchętniej oglądanym wydarzeniem esportowym w historii. eSport rozpala emocje, skupia olbrzymie społeczności i jest dostępny dla wszystkich. Twórcą i dystrybutorem treści może być w nim praktycznie każdy: gamingowy influencer i utalentowany gracz. Zwłaszcza od kiedy Discord, jeden z najpopularniejszych komunikatorów dla graczy, został wzbogacony m.in. o funkcję Go Live, umożliwiającą transmisję swojej rozgrywki bezpośrednio do grupy znajomych.

Popularność zawodów na wirtualnych arenach jest bodźcem wzrostu przepustowości łączy internetowych. Dzieje się tak, ponieważ szybkie łącze i tani sprzęt zdemokratyzowały streaming on-line i upowszechniły przesyłanie treści. Z chwilą, gdy rosła popularność wirtualnych rozgrywek i pęczniały skupione wokół nich prężne społeczności, pojawili się poważni sponsorzy. eSport stał się dochodowym rynkiem, którego wartość – według szacunków Electronic Sports League – sięga obecnie 50 mln zł, a w przyszłym roku może już osiągnąć 62 mln zł.

Wzrost aktywności użytkowników oraz ich urządzeń w sieci wymaga stabilnego łącza dla aplikacji wykorzystywanych przez nich każdego dnia. Firmy zajmujące się utrzymaniem i rozwojem rozwiązań VoD czy transmisjami live (np. z wydarzeń eSportowych), coraz częściej zwracają uwagę na utrzymanie kosztów za wygenerowany ruch na odpowiednim poziomie, a także możliwość szybkiego skalowania i zwiększenia przepustowości sieci dla swojego produktu – komentuje Konrad Krycki, Account Manager OVHcloud. – Nasi klienci zaczęli zwracać się do nas z konkretnymi potrzebami związanymi z przepustowością dla projektów adresowanych do dużej liczby użytkowników na całym świecie, czy w kwestii uzyskania konkretnej przepustowości pomiędzy własną serwerownią a centrum danych OVHcloud. Rynek i dynamiczny rozwój oferty mobilnego Internetu, skupiają na sieci uwagę wielu dostawców rozwiązań marketingowych, hostingowych czy transmisji live w Internecie.

Eksperci Cisco (Cisco VNI forecasts) twierdzą, że w najbliższej perspektywie transmisje na żywo będą rosnąć rocznie o 73 proc., zwiększając tym swój udział w sektorze video w Internecie do 17 proc. w 2022 roku. Z kolei rekord oglądalności polskiej transmisji na YouTube padł podczas transmisji na żywo z pierwszej Konferencji FAME MMA 3. Film wyświetlany na kanale jednego z influencerów, oglądało jednocześnie ponad 200 000 osób. Dotąd w Polsce żaden live stream w serwisie YouTube nie cieszył się tak dużą frekwencją.

- Advertisement -

Popularność transmisji na żywo odzwierciedlają decyzje niektórych wydawców nadających programy „live”, np. OnetRano. Opcję prowadzenia relacji na żywo przez swoich użytkowników udostępnił również LinkedIn. Jedynym ograniczeniem wydaje się wyobraźnia i wydajność łącza internetowego.

Każdego dnia firmy przetwarzają niezliczone ilości danych w chmurze. Eksperci szacują, że do 2020 r. będzie to 40 zetabajtów danych. Dlatego tak ważne jest, aby posiadać stabilną sieć, która te dane dostarczy. W Cloudical Polska dostajemy coraz więcej zapytań, nawet do 15 proc. miesięcznie, o technologie związane z przetwarzaniem obrazu oraz CDN, gdzie stabilna i tania sieć ma ogromne znaczenie dla dostarczania wspomnianych usług – mówi Mirosław Choma, Managing Director w Cloudical Polska Sp. z o.o.

408 Request Timeout, czyli serwer milczy

Kiedy chcemy obejrzeć film w domowym zaciszu, wystarczy że wybierzemy tytuł z listy dostępnych i możemy zaczynać seans. Intuicyjny interfejs na ekranie użytkownika wymaga jednak złożonych rozwiązań sieciowych, które pozostają dla niego niewidoczne. Większość projektów sieci VoD wykorzystuje serwery proxy (repliki) do buforowania treści w celu zminimalizowania opóźnień po stronie użytkownika i zmniejszenia zużycia pasma oraz obciążenia serwera, na którym znajduje się biblioteka filmów. W uproszczeniu – proces przekierowuje polecenie użytkownika na najbardziej odpowiedni serwer zgodnie z ustalonymi parametrami, takimi jak pojemność dysku, dostępność treści bądź właśnie obciążenie sieci.

Wartość rynku VoD w Polsce w ub. r. PMR oszacował na 854 mln zł. Z tego typu usług korzystało 2,7 mln użytkowników. Aby operatorzy nadal mogli czerpać z VoD profity, muszą zgodzić się z filozofią Netfliksa, który twierdzi, że technologia jest równie ważna jak oferta, którą udostępnia. Niezależnie od tego ile programów i filmów wyprodukuje, musi on bowiem zagwarantować, że 118 milionów abonentów obejrzy je bez problemu.

Przed nami czerwcowe Euro 2020. Jest więc czas, aby dobrze przygotować tak ofertę, jak i swoją infrastrukturę. Możliwości dostawców warto porównać korzystając z niezależnych zestawień, takich jak np. najnowszy The Cloud Report firmy Cloudical, w którym przetestowano chmurę publiczną – mówi Krycki, OVHcloud. – Cieszy nas, że oferta OVHcloud zwyciężyła w kategorii sieć (network), prześcigając takie platformy jak Azure czy Google Cloud. Na ten wynik znacznie wpłynęła właśnie stabilność sieci oraz fakt, że nie pobieramy opłat za ruch sieciowy.

Zawody on-line, relacje na żywo czy dystrybucja treści to kusząca rozrywka oraz potężny biznes generowany przez reklamodawców, inwestorów i widzów, gotowych za to zapłacić przez aplikację czy korzystając z opcji pay-per-view. Użytkownicy wybaczą wiele, jeśli otrzymają unikalne treści, ale zacinającej się co rusz relacji w kulminacyjnym momencie filmu, rozgrywki czy transmisji – już nie.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -