• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44508970 44508969 BZxBZ
Prezes Polregio: pieniądze deklarowane przez marszałka warmińsko-mazurskiego nie są wystarczające do kontynuowania przewozów
Polska
44508604 41032440 BZxBZ
Pierwsza w Indiach i druga na świecie szczepionka donosowa przeciwko Covid-19
Świat Work&Life
Zabojcze wesele Netflix 4
Netflix pokazał zwiastun Zabójczego wesela
Rozrywka Work&Life
praca, rekrutacja
Czy w polskich firmach IT szykują się zwolnienia? Eksperci odpowiadają
Branża IT Biznes Pieniądze Praca
44508127 44508120 BZxBZ
Minister Buda: mimo trudnego roku, polskie PKB wzrosło o 4,9 proc. w 2022 r.
Pieniądze Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Black Friday: W zakupowym szale zapominamy o cyberbezpieczeństwie
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Technologia > Cyberbezpieczeństwo > Black Friday: W zakupowym szale zapominamy o cyberbezpieczeństwie
Cyberbezpieczeństwo

Black Friday: W zakupowym szale zapominamy o cyberbezpieczeństwie

Izabela Myszkowska 2 miesiące temu 6 min czytania
Udostępnij
6 min czytania
Black Friday, wyprzedaż
Udostępnij

W tym roku zainteresowanie promocjami z okazji Black Friday i Cyber Monday może być wyjątkowo duże. Klienci szukają oszczędności, a w zakupowym szale łatwo o roztargnienie. Jak podkreślają specjaliści Asseco, cyberprzestępcy tylko na to czekają. Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustwa?

Tradycja przecen z okazji Black Friday i Cyber Monday wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Amerykańscy konsumenci wyczekują okazji, aby taniej zrobić przedświąteczne zakupy. Chcąc upolować najatrakcyjniejszą ofertę, są skłonni poświęcić swoje bezpieczeństwo. Jak wynika z badania „2022 Norton Cyber Safety Insights Report: Special Release – Holiday” aż 34 proc. dorosłych Amerykanów podejmuje większe ryzyko dokonując zakupów online w okresie okołoświątecznym niż w pozostałych momentach roku. Zdaniem ekspertów Asseco, w Polsce może być podobnie ze względu na trudną sytuację finansową kupujących nad Wisłą.

W pierwszym półroczu 2022 r. wartość aktywów finansowych polskich gospodarstw domowych zmniejszyła się o 65,6 mld zł. Oszczędności przeznaczamy na bieżące wydatki lub spłatę zadłużenia np. kredytów hipotecznych. Dlatego wizja tegorocznych przecen, które pojawią się przy okazji Black Friday i Cyber Monday, wydaje się być dla kupujących bardziej atrakcyjna niż w poprzednich latach.

5 rad ekspertów Asseco jak nie dać się oszukać podczas Black Friday i Cyber Monday

Oferta zbyt dobra, aby była prawdziwa – Podstawową zasadą bezpiecznych zakupów internetowych jest zdrowy rozsądek. Jeżeli dany produkt kosztuje np. 1000 zł, a ktoś oferuje go za 200 zł to istnieje niewielka szansa, że jest to prawdziwa oferta. Oczywiście, sklepy przygotowują specjalne promocje m.in. z okazji Black Friday czy Cyber Monday. Mogą również zrezygnować z części marży czy zaoferować lepszą cenę dzięki umowom z danym producentem. Nie zapominajmy jednak, że obniżki te są realne tylko do pewnego poziomu i nie da się prowadzić biznesu oferując produkty zdecydowanie poniżej ceny rynkowej.

Porównaj ceny w innych sklepach – Jeżeli nie jesteśmy pewni czy napotkana w sieci okazja nie jest oszustwem, sprawdźmy ceny danego produktu w innych sklepach. Jeżeli są one zbliżone, szansa, że nie padniemy ofiarą naciągaczy znacznie wzrasta.

Sprawdzaj opinie o sklepie / sprzedawcy – Zanim zdecydujemy się na zakup, warto zweryfikować czy dany sklep lub sprzedawca nie dokonywali oszustw w przeszłości. Można to sprawdzić czytając opinie na forach czy w mediach społecznościowych. Eksperci Asseco przestrzegają przed ograniczaniem się do sprawdzania opinii jedynie na stronie danego sklepu. Może to okazać się niewystarczające, gdyż cyberprzestępcy niekiedy sami je preparują. Warto również zwracać uwagę na jakie kwoty dokonano zakupów, które otrzymały przysłowiowe „5 gwiazdek”. Jeżeli są to przedmioty za 1 gr lub inną bardzo niską kwotę, najprawdopodobniej transakcji dokonano tylko po to, żeby móc wystawić spreparowaną przez cyberprzestępców pozytywną opinię.

Cyberprzestępcy zniechęcają do płatności za pobraniem – Brak możliwości płatności za pobraniem powinien zapalić w naszej głowie czerwoną lampkę. Nieuczciwym użytkownikom sieci zależy na tym, aby otrzymać środki jak najszybciej. Dlatego, jak podkreślają eksperci Asseco, na spreparowanych przez nich stronach płatność za pobraniem jest zwykle bardzo droga, aby zniechęcić użytkownika do wyboru tej opcji.

Mocne hasło – Nie tylko przy okazji zakupów internetowych, ale zawsze, gdy tworzymy konto na jakiejkolwiek platformie warto zadbać o odpowiednio mocne hasło. Ekspert Asseco radzi, aby miało one nie mniej niż 8 znaków. Im dłuższe hasło, tym więcej czasu trzeba poświęcić na jego złamanie, co w praktyce może oznaczać, że cyberprzestępcom nie będzie się to opłacało.

„Unikajmy haseł słownikowych, czyli takich, które zawierają konkretne słowa. Dużo lepiej sprawdza się ciąg przypadkowych znaków, które tylko dla nas mają jakieś znaczenie np. są to pierwsze litery poszczególnych słów w zdaniu, które wymyślimy. Nie należy również nawiązywać do osób, rzeczy czy wydarzeń związanych z naszym życiem osobistym. Imię dziecka, data urodzin, nazwa firmy, w której pracujemy to hasła bardzo łatwe do złamania. Cyberprzestępcy wyszukują takie informacje m.in. w mediach społecznościowych, gdzie dzielimy się zdjęciami z rodziną dodając opis zawierający imiona osób znajdujących się na fotografii” – mówi Cyprian Gutkowski, Specjalista ds. bezpieczeństwa procesów IT w Comcert z grupy Asseco. 

Black Friday i Cyber Monday wyzwaniem dla banków

Oszustwo dokonane przy okazji zakupów internetowych to kłopot dla użytkownika, ale również banku. Organizacje z branży finansowej prowadzą regularne kampanie informacyjne, mające na celu zwiększenie świadomości zagrożeń. Mimo to kupujący, którzy padną ofiarą oszustów mają niekiedy pretensje do placówki i oskarżają jej pracowników o brak należytych zabezpieczeń. Niestety, jak podkreślają eksperci Asseco, użytkownicy często przekładają wygodę nad własne bezpieczeństwo. Potwierdzają to wyniki badania Norton „2022 Cyber Safety Insights Report”, w którym 61 proc. respondentów przyznało, że jest skłonna podjąć pewne ryzyko i narazić swoją prywatność w Internecie w zamian za wyższy komfort korzystania z usług cyfrowych.

„Uwierzytelnianie w bankach mogłoby być nie dwuetapowe, a np. czteroetapowe co znacznie utrudniłoby dokonywanie cyberataków. Niestety, wtedy doświadczenia użytkownika uległby znacznemu pogorszeniu, co w efekcie zniechęciłoby go do korzystania z usług danej firmy. Klienci oczekują przede wszystkim wygody i to sprawia, że firmy muszą iść na kompromis w obszarze bezpieczeństwa” – tłumaczy Cyprian Gutkowski. 

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo