We wtorek, 5 marca miała miejsce awaria mediów społecznościowych. Użytkownicy zostali wylogowani z kont i przez jakiś czas nie mieli do nich dostępu. W podobnej sytuacji zdezorientowani mogą szukać pomocy w rozwiązaniu problemu w innych zasobach Internetu, co rodzi okazję dla oszustów chcących na przykład wyłudzić ich dane do logowania. Ekspert przestrzega przed pochopnym działaniem i zaleca włączenie dwuskładnikowego uwierzytelniania.
Awaria Facebooka, Messengera i Instagrama – zachowaj czujność
– W sytuacji podobnej do tej, która zaistniała nie działajmy pochopnie. Warto zwyczajnie poczekać aż awaria zostanie usunięta, a czas który jest nam dany wykorzystać, na przykład na spacer. W kontekście własnego bezpieczeństwa należy przede wszystkim zachować spokój i uważać na fałszywe strony, które mogę się pojawić, oferujące pomoc w logowaniu do kont społecznościowych lub odzyskaniu haseł. Zdezorientowany użytkownik może ulec takiej pokusie, jednak serwis, na który zostanie przeniesiony, będzie witryną jedynie przypominającą docelową. W rzeczywistości można stać się ofiarą phisingu – komentuje Aleksander Kostuch, inżynier Stormshield.
– Nie podawajmy żadnych haseł na tego typu stronach, do których trafiliśmy z sieci. Lepiej poczekać, nawet przedłużająca się awaria z pewnością zostanie usunięta. Próbujmy logować się poprzez aplikacje zainstalowane na naszych smartfonach. Dodatkowo warto uruchomić dwuskładnikową weryfikację (2FA), dzięki której nawet gdy damy się złapać przestępcom, to ostatnim elementem uniemożliwiającym im przejęcie naszego konta będzie właśnie drugi składnik uwierzytelniania – podsumowuje ekspert europejskiego wytwórcy rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.
Dobrym działaniem profilaktycznym jest również sprawdzenie czy wykorzystujemy odpowiedniej trudności hasła (długość, znaki specjalne etc.) i dbałość o to by tego samego nie stosować do różnych serwisów.