IT czy takie złote, jak je malują?

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
3 min

Casbeg to młoda firma doradcza, która wspiera firmy w strategii i działaniach marketingowych oraz sprzedażowych firm B2B, w szczególności dla software house’ów i usługach IT. Żeby rozpoznać lepiej branżę, przedstawiciele Casbeg postanowili sprawdzić dokumenty finansowe większej ilości spółek, zaś uprzednio podobny proces przeprowadzono z dużymi agencjami marketingowymi w Polsce.

Analiza tych dwóch grup podmiotów pokazała niepokojące zjawiska: bagatelizowanie przez firmy zyskowności, nieliczenie marż na projektach, czy walka ceną zamiast wartością dostarczaną dla biznesu klienta. Zjawiska te oraz ich możliwe konsekwencje są niepokojące, stąd Casbeg zdecydował się na sporządzenie raportu dotyczącego firm świadczących usługi IT.

Raport obejmuje 159 podmiotów z sektora IT różnej wielkości – podzielono je według kryterium przychodowego: poniżej 10 milionów zł, od 10 milionów do 50 milionów zł i ponad 50 milionów zł przychodu w 2016. Porównano parametry finansowe za rok 2016 i 2017 i na tej podstawie przedstawiono wnioski.

Bartosz Majewski CasbegRynek usług IT ma za sobą właściwie nieprzerwaną passę wzrostów znaczenia IT w organizacjach i życiu codziennym od czasów bańki internetowej w roku 2001 z małym tylko spowolnieniem wzrostu przy okazji kryzysu roku 2008. O ile nie przewidujemy spadku znaczenia technologii w życiu codziennym i biznesie to obecny, znakomity krajobraz gospodarczy kiedyś się skończy. Tak samo, jak w 2008, 2001, 1997, 1994, 1989, 1987, 1982, 1980 i każdym wcześniejszym kryzysie. Jeśli firmy IT nie nauczą się zarządzać swoją rentownością oraz cashflow w dobrych czasach, nie zdołają wykorzystać szans, jakie oferuje trudniejszy gospodarczo czas i czeka je twarde lądowanie. W naszej opinii na tym rynku czasy, w których wystarczyło po prostu znać się na technologii i dostarczać ją w budżecie i terminie odchodzą w zapomnienie. Z zakrętu następnego kryzysu (jaki i kiedy by on nie był) wyjdą zwycięsko te firmy, które uczynią swoimi kluczowymi kompetencjami sprzedaż, marketing oraz rachunkowość zarządczą. Warren Buffet w jednym ze swoich najsłynniejszych cytatów przypomina nam, żebyśmy byli “Odważni wtedy, kiedy wszyscy inni są bojaźliwi i bojaźliwi wtedy, gdy wszyscy inni są odważni”. Z praktycznego punktu widzenia uważamy, że znacznie łatwiej będzie firmom IT być odważnymi w kryzysie, gdy będą mieli pełne skarbce gotówki wspierającej tą odwagę. – podsumował raport Bartosz Majewski, prezes zarządu i  współzałożyciel Casbeg Sp. z o.o.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -