Kodowanie przydatne jak język obcy? Polacy ruszyli uczyć się online

Natalia Zębacka
Natalia Zębacka - Redaktor Brandsit
6 min

Programowanie staje się tak ważne, jak czytanie i pisanie. Ale to, że do kodowania garną się dziś tłumnie nie tylko studenci, ale gospodynie domowe, rolnicy czy mechanicy samochodowi – to nowość podyktowana nie tyle widmem kryzysu, co przede wszystkim chęcią zrozumienia otaczającego nas świata. Nowością jest także to, że podstaw kodowania od niedawna możemy się nauczyć bez przygotowania matematycznego i informatycznego. Wystarczy komputer, dostęp do internetu i trochę wolnego czasu.

1000 godzin: już tyle czasu na nauce spędzili pierwsi uczestnicy kursów podstaw programowania na uruchomionej miesiąc temu przez infoShare Academy platformie edukacji online. Edukacji bez  sali wykładowej  i narzuconego planu lekcji, ale za to dostępnej o każdej porze dnia i nocy przez internet; bez typowych wykładów, ale ze wsparciem wykwalifikowanych trenerów.

Jako pierwsza w Polsce, infoShare Academy  udostępniła w czerwcu dwa kursy online, a jeden z nich jest całkowicie darmowy. W ciągu miesiąca od uruchomienia platformy, liczba kursantów sięgnęła już 500 osób i wciąż rośnie.

Obserwujemy interesujące zjawisko: programowaniem zaczynają interesować się nie tylko ci, którzy chcą kodować zawodowo, ale również osoby, które po prostu chcą dowiedzieć się “jak to działa?”. Co ciekawe – zgłasza się do nas wiele osób z mniejszych miejscowości, zupełnie niezwiązanych z branżą technologiczną. Specjalnie dla nich uruchomiliśmy kursy, z których jeden tłumaczy, na czym polega programowanie, a drugi wprowadza do kodowania w języku Python. Dzielenie się wiedzą jest w naszym DNA, dlatego pierwszy kurs jest dostępny za darmo. mówi Andrzej Kiesz, Prezes infoShare Academy

- Advertisement -

100 milionów programistów potrzebnych od zaraz

Programiści to od kilku lat najbardziej rozchwytywani kandydaci na rynku pracy. Wiele wskazuje na to, że zawód ten jeszcze długo będzie znakomitym pomysłem karierę: według firmy Microsoft, w ciągu najbliższych 5 lat na świecie powstanie blisko 150 milionów “technologicznych” miejsc pracy, z czego 100 milionów to miejsca pracy dla twórców oprogramowania. O ile do niedawna Komisja Europejska szacowała, że w deficyt programistów w Polsce wynosi około 50 tysięcy wakatów, najnowsze prognozy Microsoftu uwzględniające związaną z epidemią COVID-19 galopującą cyfryzację i jej wpływ na rynek pracy mówią już o liczbie dziesięć razy większej.

Ale ogromne zapotrzebowanie rynku na profesjonalnych twórców oprogramowania to tylko jedna strona medalu.

Koduj, by zrozumieć świat

Drugą, coraz częściej eksponowaną, jest prosta prawda: umiejętność kodowania, nawet na podstawowym poziomie, staje się bardzo przydatna do funkcjonowania w nasyconym technologią świecie.

Rozumienie maszyn i sposobu działania aplikacji stają się niezbędną kompetencją społeczną. Ludzie to czują. Widzimy to po rosnącym zainteresowaniu naszymi kursami online skupionymi właśnie na tych podstawowych zagadnieniach.Technologia naprawdę jest wszędzie. Korzystamy z niej wykonując przelewy, rejestrując się do lekarza, czy robiąc zakupy. Każdy z nas nosi przy sobie telefon z procesorem kilka tysięcy razy szybszym niż procesor zastosowany w promie kosmicznym podczas misji Apollo. W ubiegłym roku do internetu podłączonych było ponad 26 miliardów urządzeń IoT (Internetu Rzeczy) – “inteligentnych” elementów wyposażenia domów, samochodów, infrastruktury przemysłowej i miejskiej.zaznacza Andrzej Kiesz, Prezes infoShare Academy

Zdobycie zawodu programisty jest inwestycją – również czasową. Dodatkowo, dostęp do edukacji stacjonarnej IT najczęściej skupiony jest wokół dużych ośrodków miejskich. Tymczasem, na poziomie podstawowym, bariera wejścia w programowanie nie jest wcale tak wysoka: nie jest konieczne wykształcenie matematyczne, czy informatyczne. Potwierdzają to trenerzy, którzy również widzą, że zainteresowanie programowaniem dawno wykroczyło już poza wąską grupę koderów.

Kodowanie oznacza rozwój, który wcale nie musi być ukierunkowany na zostanie inżynierem oprogramowania. Coraz więcej osób uczy się nie po to, by tworzyć aplikacje i uczestniczyć w “wielkich” projektach, ale po to, by móc szybciej nauczyć się pracy z nowoczesnymi narzędziami, automatyzować powtarzalne czynności lub zdobyć nowe kompetencje pomocne w pracy, np. analizowanie danych marketingowych, czy lepsza komunikacja z personelem technicznym.mówi Mikołaj Lewandowski, prowadzący kurs PythON: Początek

Online, zdalnie czy stacjonarnie?

Technologia pozwala uczyć się tam, gdzie chcemy i we własnym tempie. Również podstaw programowania! Dlatego infoShare Academy najpierw uruchomiła darmowy kurs, który jest wstępem do świata cyfrowego kodu. Następnie – wystartował płatny kurs podstaw języka Python.

Czym różni się udział w zajęciach online od kursu zdalnego czy stacjonarnego? Online zostawia najwięcej swobody: to student sam wybiera czas i miejsce nauki, ma do dyspozycji lekcje, ćwiczenia i moduły wiedzy na platformie iSA. Najpierw ogląda wykłady najlepszych trenerów, później sam robi ćwiczenia i zalicza zajęcia. Wszystko to pod czujnym okiem trenera.

Kurs zdalny jest odpowiednikiem kursu stacjonarnego (obecnie, w czasie pandemii, zajęcia w sali wykładowej muszą być ograniczone), z tą różnicą, że uczestnicy, wykorzystując odpowiednią platformę, spotykają się na wirtualnej sali szkoleniowej, mogą też pracować w zespołach projektowych. Czas zajęć jest określony, a trener prowadzi zajęcia na żywo.

Dziś nasze kursy online to wstęp do edukacji programisty. Kolejne etapy kształcenia realizujemy w formie stacjonarnej lub zdalnie. Pracujemy też nad kursami online dla bardziej zaawansowanych. Jednak nawet te podstawowe, dostępne dla wszystkich, pozwalają przejść z roli biernego konsumenta technologii do świadomego jej użytkowania.
podsumowuje Andrzej Kiesz, Prezes infoShare Academy

Udostępnij
- REKLAMA -