Nauka obsługi specjalistycznych maszyn produkcyjnych, ćwiczenia w warunkach pożaru czy nawet montaż pralek – to przykładowe szkolenia w wirtualnej rzeczywistości, które znajdują coraz więcej zastosowań w świecie biznesu. Rozwojowi tego typu projektów sprzyja fakt, że Polska znajduje się u progu wdrożenia technologii 5G. Dostrzega to polski startup Connected Realities, który w ramach S5 – Akceleratora Technologii 5G w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (ŁSSE) oraz we współpracy ze specjalistami firmy Ericsson rozwija platformę do prowadzenia wirtualnych szkoleń Connected VR.
Wirtualna rzeczywistość (virtual reality, VR) pozwala użytkownikom przebywać w cyfrowo odwzorowanej przestrzeni świata rzeczywistego lub doświadczać warunków, które byłyby niemożliwe do osiągnięcia w prawdziwym świecie. Dzięki goglom VR użytkownik może zanurzyć się w przestrzeni cyfrowej, będąc całkowicie oddzielonym od świata rzeczywistego.
Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistość w naturalny sposób zwiększa efektywność szkoleń pracowników. Dostajemy nieograniczone możliwości cyfrowego odtworzenia praktycznie każdych warunków w zakładzie pracy. Przykładowo, pracownicy mogą się szkolić bezpiecznie z obsługi maszyn i urządzeń z dowolnego miejsca na terenie przedsiębiorstwa dzięki mobilnym goglom VR, bez generowania przestojów linii produkcyjnej.
W ramach Akceleratora S5 tworzymy tego typu rozwiązanie w fabryce AGD Miele. Interaktywna forma nauki zwiększa możliwości przyswajania wiedzy, łącząc teorię z możliwością manualnych ćwiczeń tzw. „learning by doing” – tłumaczy Andrzej Horoch, jeden z współzałożycieli Connected Realities.
Według danych producenta okularów VR Oculus[1] pamięć mięśniowa i doświadczenia kontekstowe pozwalają uczyć się kilkukrotnie szybciej. Bezpieczeństwo ludzi, maszyn i urządzeń ma również priorytetowe znaczenie. Jak podkreśla Andrzej Horoch, takie korzyści wyraźnie widać na przykładzie projektu w Miele, gdzie konsekwencją jednej źle przykręconej nakrętki mogą być wysokie koszty serwisowe i przestoje. Dzięki szkoleniu VR, pracownik może uczyć się dokręcać nakrętkę do woli bez generowania żadnych kosztów.
Cyfrowe szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe pracowników są możliwe w fabryce Miele, m.in. dzięki wdrożeniu wewnętrznej sieci 5G.
„Wirtualna rzeczywistość opiera się na analizie i przetwarzaniu dużych zbiorów danych, związanych z graficzną wizualizacją danej przestrzeni, jak i odwzorowaniem realnych procesów. Technologia 5G, ze względu na wysoką przepustowość transmisji danych, bardzo niskie opóźnienia i możliwość realizacji poleceń w czasie rzeczywistym jest idealnym rozwiązaniem sprzyjającym tego typu projektom” – tłumaczy Małgorzata Wdówka, Technical Training Center Manager w firmie Ericsson, która pełni funkcję mentora w programie S5 – Akceleratora Technologii 5G w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Dobre szkolenie VR wymaga wiedzy technologicznej
Teoretycznie każde szkolenie można przenieść do wirtualnej rzeczywistości. Jednak esencją dobrego szkolenia VR jest opracowanie przemyślanego scenariusza szkolenia w wirtualnej rzeczywistości, wykorzystującego w pełni potencjał tej technologii, ale też rozumiejąc jej ograniczenia.
Jest wiele wyzwań, jak szkolić efektywnie w wirtualnej rzeczywistości, podobnie jak wiele jest teorii mówiących o efektywnej nauce. Pomimo że wirtualna rzeczywistość opiera się na nauczaniu w oparciu o bodźce i fizyczne wykonywanie czynności, to w dalszym ciągu pozostaje duże pole do popisu przy konstruowaniu samego szkolenia, tak żeby efektywnie przekazać wiedzę. Poza tym przygotowanie szkolenia VR musi poprzedzić dokładne poznanie potrzeb klienta i jego pracowników.
„Mimo ogromnego potencjału, szkolenia VR nie są ‘dla wszystkich’. Chcemy w tym zakresie również szkolić samych przedsiębiorców. W tym celu przygotowaliśmy otwarty cykl szkoleń, dostępnych na naszym kanale YouTube “Innowatorzy” – kanał o innowacjach technologicznych w biznesie. Opowiadamy w nich realnie o możliwościach, zaletach, ale i zagrożeniach związanych z wdrażaniem różnego rodzaju technologii w firmach. Na tym jeszcze dość nieznanym powszechnie rynku edukacja to podstawa, a transfer wiedzy musi być dwukierunkowy. Dzięki stałym kontaktom z biznesem w ramach Akceleratora na ŁSSE i współpracy z inżynierami firmy Ericsson możemy sukcesywnie rozwijać naszą platformę i czynić ją bardziej przyjazną dla użytkownika i gotową do wykorzystania możliwości sieci 5G” – mówi współzałożyciel startupu Connected Realities.
Startupy napędzają 5G w Polce
Akcelerator S5 w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej pełni funkcję realnego ekosystemu przemysłowego, w którym bierze udział 40 startupów oraz pięciu partnerów przemysłowych – Polkomtel, Miele, PGE, Indigo i Wielton.
„Fabryki przyszłości stawiają na nowoczesną edukację pracowników. Wirtualna rzeczywistość pozwala na wdrożenie w procesy firmowe kadry rozsianej po całym świecie. Umożliwia symulację wszystkich warunków danego miejsca pracy, w tym tych niebezpiecznych, nie blokując jednocześnie linii produkcyjnej” – podsumowuje Agnieszka Sygitowicz, Wiceprezes Zarządu ŁSSE S.A. – „Rozwiązania dostarczane przez zespół Connected Realies to precyzyjne instrukcje działania, powtarzalność szkoleń, a także dostęp do wiedzy w dowolnym momencie, dogodnym dla szkolonego. To przyszłość edukacji w fabrykach 4.0” – dodaje Marek Michalik, Prezes Zarządu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Firma Ericsson zaprojektowała i dostarczyła urządzenia potrzebne do uruchomienia sieci wewnętrznej 5G na terenie kampusu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Eksperci firmy zapewniają również indywidualny transfer wiedzy, nie tylko do specjalistów Łódzkiej Strefy, ale także partnerów biznesowych i przede wszystkim startupów współpracujących z ŁSSE. Ericsson w Polsce razem z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Politechniką Łódzką współpracuje ze środowiskiem akademickim, startupami, przedsiębiorstwami i operatorami telekomunikacyjnymi, aby umożliwić pierwszym branżom w Polsce wdrożenie nowych produktów i usług opartych na technologii 5G.
[1] https://business.oculus.com/case-studies/johnson-and-johnson/