Konsultant SAP od kilku lat zajmuje czołowe miejsca w rankingach tzw. zawodów przyszłości. Jakie kompetencje trzeba posiadać, aby sprawdzić się w tym zawodzie? Odpowiada Paweł Wysocki, doświadczony konsultant SAP, Prezes Zarządu Quercus Sp. z o.o. – firmy zajmującej się wdrożeniami SAP w obszarze HR.
Konsultant SAP jest pośrednikiem pomiędzy klientem, a zespołem programistycznym. Jeszcze kilka lat temu powszechna była opinia, że najlepszymi konsultantami są programiści. Obecnie coraz wyraźniej widać, że także w obszarze IT zakres potrzeb i kompetencji zawodowych intensywnie ewoluował, dzięki czemu w „zerojedynkowym świecie” znalazła się także przestrzeń dla miękkich umiejętności.
Najważniejszym aspektem branży IT jest zawrotne tempo rozwoju nowych technologii. Śledzenie nowych trendów oraz rozwiązań wymaga bardzo dużego zaangażowania i sporo czasu. Wśród programistów wyraźnie widać trend polegający na skoncentrowaniu się na wąskiej specjalizacji. Przy tak szybkich zmianach po prostu nieefektywne byłyby próby opanowania nowości z kilku czy kilkunastu obszarów. Trzeba zdecydować się na węższy zakres i z pełnym zaangażowaniem się w nim rozwijać. Konkurencja wśród programistów jest duża, a ci najlepsi są na wagę złota dla pracodawców.
Czy zatem konsultant SAP musi być programistą?
Obecnie konsultant SAP nie musi już zatem być praktykującym programistą, jednak powinien orientować się przynajmniej w podstawach programowania, jego możliwościach oraz możliwych konfiguracjach. W tej pracy kluczowe okazują się nie tyle twarde umiejętności, bo te muszą posiadać programiści, ile miękkie kompetencje, coraz wyżej cenione na rynku pracy. Kiedyś uznawano je za dodatkowe atuty pracowników. Obecnie coraz częściej to one decydują o wyborze kandydata do pracy.
Żyjemy w dobie automatyzacji – część tzw. „twardych zadań”, jak choćby sporządzanie raportów, mogą – dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT – wykonać za nas maszyny. Automatyzacja procesów jest coraz powszechniejsza, wkracza do fabryk, działów HR, a nawet do banków. To, czego jak dotąd nie zapewniają powszechnie dostępne inteligentne rozwiązania IT, mieści się właśnie w pojęciu miękkich kompetencji, takich jak umiejętność komunikowania się, umiejętność słuchania i identyfikacji potrzeb rozmówcy oraz krytyczne i nieszablonowe myślenie.
Są to cechy nieodzowne w pracy, w której niezbędna jest kreatywność, a do takich profesji z pewnością zaliczyć można konsultanta SAP. Tę kreatywność rozumiem zarówno jako umiejętność elastycznego reagowania i radzenia sobie z niespodziankami, które mogą pojawić się podczas wdrożenia SAP, jak również jako zdolności analityczne. To, że system opracuje za nas skomplikowane raporty, korzystając z ogromu danych, to jedno. Ważne jest, jakie wnioski z tych raportów wyciągniemy. Zapewniam, że nie każdy radzi sobie równie dobrze z takimi zadaniami i skłaniam się ku stwierdzeniu, że ta właśnie umiejętność, rodzaj talentu, będzie kluczową przewagą na rynku pracy w przyszłości.