Noworoczne wyprzedaże nie takie atrakcyjne?

Hasło „poświątecznych wyprzedaży” z roku na rok wykorzystywane jest w komunikacji z klientem przez coraz większą liczbę sklepów. Dotyczy to również sklepów internetowych, które starają się zachęcić klientów atrakcyjnymi ofertami. Jak wynika z kolejnej edycji „Świątecznego Barometru Cenowego”, ceny w największych sklepach online z połowy stycznia 2018 roku w porównaniu z cenami z połowy listopada 2017 roku, spadły średnio o 7-8 proc.

Analiza ofert 800 podmiotów branży e-commerce przeprowadzona przez Deloitte we współpracy z firmą Dealavo pokazała, że wbrew intensywnej komunikacji marketingowej klientom mogło być ciężko znaleźć produkty, które faktycznie były wysoko przecenione. Jedynie w kategorii gry komputerowe ceny niektórych pozycji były obniżone o ponad 50 proc.

Eksperci analizowali w okresie pomiędzy 17 listopada 2017 (tydzień przed Black Friday) a 18 stycznia 2018 roku ceny kategorii produktów, które w międzynarodowym badaniu Deloitte „Zakupy świąteczne 2017” Polacy wskazywali jako najczęściej wybierane przez nich prezenty dla najbliższych. Po świętach Bożego Narodzenia analiza skupiła się na ogłaszanych przez sprzedawców e-commerce noworocznych wyprzedażach.

Do badania zostały wybrane najpopularniejsze produkty świąteczne z poniższych kategorii: gry komputerowe, konsole, AGD drobne, kosmetyki, książki, muzyka, okulary VR, perfumy, gry planszowe, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki. Za pomocą oprogramowania Dealavo Smart Prices oferty konkretnych produktów z tych kategorii zostały wyszukane oraz podłączone do codziennego monitoringu. Łącznie przebadano ponad 150 produktów, które znajdują się w ofercie ponad 800 sklepów online. Ocenie podlegała tylko cena bez jakości serwisu, warunków zwrotu towaru, siły marki sklepu czy kosztów transportu.

Noworoczne obniżki o jeden grosz

Jak wynika z analizy ośmiu sklepów internetowych, które reklamowały się naprawdę dużymi obniżkami (komunikacja obniżek cenowych w okolicach 70 proc.), w ich ofercie w okresie noworocznych wyprzedaży można było znaleźć jedynie pojedyncze produkty, których ceny spadły o więcej niż 50 proc. Najczęściej były to gry komputerowe.

Z analizy Deloitte i Dealavo wynika, że w porównaniu do 17 listopada ub. r. w połowie stycznia br. ceny w największych sklepach online spadły o około 7-8 proc. Dla porównania w czasie Black Friday obniżki były jeszcze bardziej symboliczne i wynosiły 1-3 proc. Po zestawieniu cen z noworocznych wyprzedaży z tymi z okresu przed Black Friday, 39 proc. cen produktów zostało obniżonych (co najmniej o 1 grosz). Sklepy o najszerszym asortymencie obniżały ceny na około 50-60 proc. dostępnych produktów.

Minimalne ceny na wybrane produkty w okresie 17 XI 2017 – 18 I 2018 w wybranych dniach (na zielono zaznaczono najniższą cenę minimalną w wybranych dniach z okresu 17 listopada 2017 do 18 stycznia 2018, a na czerwono najwyższą cenę minimalną w wybranych dniach analizowanego okresu).

KategoriaProdukt17 XI 201724 XI 2017 (BF)8 XII 201722 XII 20175 I 201818 I 2018
AGD drobneLokówka automatyczna Babyliss C 1200E298,99298,99259,00259,00299,00299,00
AGD drobneProstownica Remington Keratin Therapy S8590159,00159,00159,00159,00159,00159,00
AGD drobneSzczoteczka soniczna Philips Sonicare Easy Clean HX6511/50178,89178,99185,00195,00119,99195,00
GryFIFA 18 – EDYCJA STANDARDOWA (GRA XBOX ONE)215,00195,00215,00195,00179,90138,60
GrySTAR WARS: BATTLEFRONT II (GRA PC)181,90181,90181,9098,0098,9093,99
GryTitanfall 2 (PC)69,0059,0049,0058,9053,9569,00
KonsoleSony Playstation 4 SLIM 1TB czarny1 298,001 298,001 349,001 198,001 198,001 248,00
KonsoleXBOX ONE 500GB1 099,991 099,991 099,991 099,991 099,991 099,99
PerfumyGiorgio Armani Acqua Di Gio Pour Homme woda toaletowa 100 ml207,85215,89215,00224,80224,80224,80
PerfumyPaco Rabanne Invictus woda toaletowa 100ml207,00207,00207,00225,00195,00195,00
SmartfonySmartfon Apple iPhone 5S 16GB Szary1 345,001 279,001 345,001 199,001 199,001 199,00
SmartfonyAPPLE IPHONE X 64GB SREBRNY4 975,004 975,004 975,004 975,004 729,004 620,00
SmartfonySmartfon Samsung Galaxy S6 32GB czarny1 777,001 554,001 534,001 504,001 395,001 395,00
SmartfonySmartfon Samsung Galaxy S7 32GB Złoty1 837,001 836,801 819,001 749,001 736,801 648,00
SmartfonySAMSUNG GALAXY S8 64GB SM-G950 MIDNIGHT BLACK2 477,002 447,002 447,002 467,002 407,002 357,00
TVLG 43UJ63071 757,001 499,001 737,001 728,981 745,001 763,00
TVSAMSUNG UE50MU61022 269,352 199,002 177,102 129,002 126,982 095,00
ZegarkiMichael Kors RUNAWAY MK5055491,00640,00469,00530,00489,00474,00
ZegarkiTimex Retrograde T2N720425,00425,00593,00480,00480,00480,00

Taniejące smartfony

Eksperci Deloitte na podstawie danych Dealavo dokonali porównania cen minimalnych na każdy z 154 produktów. Jedną z kategorii, w której ceny minimalne były sukcesywnie obniżane w okresie na tydzień przed Black Friday do 18 stycznia 2018 r., były smartfony. Co ciekawe, około 30 proc. produktów było najtańszych w analizowanym okresie (do połowy stycznia) w połowie listopada, czyli na tydzień przed Black Friday. Natomiast 42,9 proc. produktów miało najniższe ceny właśnie w okresie wyprzedaży noworocznych. W ubiegłym roku było to 31,4 proc.

Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.