Raport “Praca zdalna i warunki jej wykonywania w okresie pandemii”

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
56 min

Rozwiązania do komunikacji w pracy zdalnej

Komunikacja między pracownikami znajdującymi się w różnych miejscach, często oddalonych od siebie o wiele kilometrów, może stanowić wyzwanie. Tym bardziej, gdy wdrożenie pracy zdalnej w takim tempie, w jakim musiało się to odbyć ze względu na stan pandemii, zmusiło firmy do korzystania z rozwiązań dostępnych natychmiast, często niesprawdzonych i niedostosowanych do potrzeb przedsiębiorstwa. 

Podstawą działania większości firm jest właśnie komunikacja – wewnętrzna, zewnętrzna, służąca sprzedaży, pozyskiwaniu klientów, negocjacjom, realizacji strategii. Dlatego tak istotnym jest, aby zadbać o nią, szczególnie zaś, jeśli pracownicy pracują zdalnie.

Znaczna większość ankietowanych pracujących zdalnie ocenia jakość komunikacji podczas pracy w formie zdalnej jako dobrą. Komunikacja wewnętrzna została oceniona w ten sposób przez prawie 73% respondentów pracujących zdalnie, natomiast zewnętrzną jako dobrą oceniło 67% ankietowanych. Wynika z tego, że miejsce wykonywania pracy nie ma silnego wpływu na jakość komunikacji.

- Advertisement -

Okazuje się, że respondenci, wykonujący pracę w formie zdalnej, do efektywnej komunikacji potrzebują więcej narzędzi niż dostarcza im pracodawca. Wykorzystanie narzędzi zewnętrznych do komunikacji zadeklarowało 76% badanych. Jest to istotna informacja szczególnie dla firm, które nie organizują szkoleń dla pracowników dotyczących bezpieczeństwa albo nie mają określonych zasad komunikacji, ponieważ nie każdy szef ma świadomość tego, jak i z pomocą jakich narzędzi przebiega komunikacja firmowa.  Ankietowani wskazali, że poza narzędziami dostarczonymi przez pracodawcę, korzystają także m.in. z takich rozwiązań jak Skype, Zoom, WhatsApp, Facebook Messenger, Canva, MS Teams, Google Hangouts, Instagram.

7 na 10 badanych, którzy deklarują wykonywanie pracy zdalnej, uważa komunikację z innymi pracownikami za efektywną. Oznacza to, że wykonywanie pracy w formie zdalnej nie stanowi dla nich bariery komunikacyjnej. Co więcej, 58% respondentów pracujących zdalnie sądzi, że obecny poziom cyfryzacji sprzyja pracy na odległość i pozwala na znaczne ograniczenie konieczności fizycznych spotkań.

Ankietowani pracujący zdalnie nie są zgodni co do bezpieczeństwa systemów komunikacji, z których korzystają. Nieco ponad 50% z nich nie ma zdania na ten temat lub uważa, że system nie jest bezpieczny.

Pomimo, że w wielu firmach praca zdalna została wdrożona bardzo szybko w związku z sytuacją epidemiologiczną, to nie miało to większego wpływu na system komunikacji w firmach. 68% respondentów pracujących zdalnie twierdzi, że system ten nadaje się do zastosowania zarówno w krótkiej, jak i w długiej perspektywie.

Jak już zostało wspomniane, komunikacja to niewątpliwie jeden z najważniejszych elementów funkcjonowania przedsiębiorstw. W czasie pandemii wiele firm zaczęło komunikować się wyłącznie poprzez Internet, przez co gwałtownie wzrosło obciążenie sieci, która jest niezbędna do tego, aby praca zdalna mogła w ogóle funkcjonować.

“Zagrożenie związane z rozprzestrzenianiem koronawirusa w dalszym ciągu stanowi spore wyzwanie dla firm. Muszą one nieco przemodelować swój dotychczasowy system pracy. Większość z nich wdrożyła u siebie pracę zdalną, co przełożyło się na zwiększony ruch w sieci MOICO. W godzinach szczytu, czyli między 18:00 i 20:00 zanotowaliśmy skok o blisko 20 proc. Natomiast w ujęciu dobowym transmisja danych wzrosła o około 25 proc. Przed epidemią COVID-19 obciążenie sieci MOICO rosło między 6:00 i 9:00, stabilizowało się na czas dnia, a następnie ponownie rosło po 18:00. Aktualnie schemat korzystania z sieci przypomina bardziej niedzielę i wszystkie dni tygodnia wyglądają w sieci niemal identycznie. 
Obecna sytuacja pokazała, że internet odgrywa olbrzymią rolę. Na operatorach sieci spoczywa ogromna odpowiedzialność, aby zapewnić infrastrukturę, która będzie w stanie zapewnić odpowiednią przepustowość i wysoką jakość łącza. Koronawirus pokazał, że MOICO jest na to przygotowane, dzięki prowadzonym od lat inwestycją w sieć światłowodową.”

Paweł Dobosz, prezes Internet Union S.A., właściciel marki MOICO

Udostępnij