Raport “Praca zdalna i warunki jej wykonywania w okresie pandemii”

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
56 min

Sprzęt i peryferia w pracy zdalnej

Wraz z przeniesieniem pracy z biura do domu, zmieniły się potrzeby związane ze sprzętem wykorzystywanym przy pracy. Wiele w tym zakresie zaczęło zależeć od tego, jakie są możliwości pracownika, jeśli chodzi o organizację domowego miejsca pracy. Istotnym jest również to, aby sprzęt był możliwie najlepszej jakości i dostosowany do potrzeb związanych z wykonywanymi czynnościami.

Z badań przeprowadzonego badania wynika, że firmy w przeważającej większości zapewniają swoim pracownikom sprzęt do pracy zdalnej. Prawie 87% ankietowanych pracujących zdalnie deklaruje, że sprzęt, z którego korzystają został dostarczony przez firmę.

Podczas pandemii domy stały się wielofunkcyjnymi ośrodkami aktywności. Nagła potrzeba pracy zdalnej sprawiła, że sprzęt także w wielu przypadkach jest wykorzystywany na wiele sposobów. Świadczą o tym dane, z których wynika, że 6 na 10 ankietowanych, które otrzymały od firm sprzęt do pracy zdalnej, wykonując swoją pracę korzysta zarówno ze sprzętów firmowych, jak i własnych, prywatnych. Co ciekawe, 5% respondentów w ogóle nie korzysta ze sprzętu, który dostarczył im pracodawca.

- Advertisement -

Pracując zdalnie, ankietowani najczęściej korzystają z laptopa i smartfona. Poza tym, często powtarzające się odpowiedzi to: mikrofon, słuchawki, tablet. Niektórzy spośród badanych udostępnili więcej danych dotyczących swojej sytuacji. Główne wnioski, jakie płyną z odpowiedzi respondentów to: pracownicy korzystają ze sprzętu różnego pochodzenia, np. laptop firmowy i prywatny zestaw słuchawkowy. Niektórzy spośród osób ankietowanych deklarują, że pracodawca mógłby dostarczyć im sprzęt (np. monitor), ale zdecydowali się używać własnego. 76% respondentów, którzy otrzymali od pracodawcy sprzęt do pracy, uważa, że spełnia on wymagania związane z wykonywanymi czynnościami.

Niemal 86% respondentów twierdzi, że poza sprzętem, z którego korzystają, nie potrzebują dodatkowych rozwiązań, które mogłyby ułatwić pracę.

68% badanych pracujących zdalnie deklaruje, że są jedynymi użytkownikami sprzętu, który wykorzystują do pracy zdalnej. Badanie wykazało także, że respondenci korzystają ze sprzętu w różny sposób, korzystając np. z telefonu służbowego do rozmów związanych z pracą, ale laptop służy im także do innych celów.

Peryferia wykorzystywane do pracy zdalnej

Urządzenia peryferyjne, zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne, to wbrew pozorom bardzo istotny element wyposażenia stanowiska do pracy zdalnej. Niestety, jak pokazały badania, są one niekiedy pomijane, a niektórzy pracownicy wolą korzystać z własnych urządzeń peryferyjnych. Sytuacja pandemii i konieczność nagłej organizacji pracy zdalnej nie miały pozytywnego wpływu na odpowiednie dopasowanie urządzeń peryferyjnych do konkretnych potrzeb pracowników.

Spośród 2100 osób, które deklarują wykonywanie pracy w formie zdalnej, 994 osoby (47%) twierdzi, że pracodawca dostarczył im peryferia do pracy zdalnej. Mimo to, aż 66% osób nadal korzysta ze swoich peryferiów. Ankietowani najczęściej korzystają z monitorów, myszki, klawiatury, skanera, słuchawek, mikrofonu, drukarki.

Okazuje się, że 23% spośród osób wykonujących pracę zdalną, nie jest zadowolonych z urządzeń peryferyjnych do pracy zdalnej, twierdząc, że nie spełniają one potrzeb wynikających z obowiązków związanych z pracą.

Ankietowani byli najbardziej zgodni co do kwestii efektywności – 98% osób wykonujących pracę zdalną twierdzi, że wydajność tej pracy zależy od jakości sprzętu, z którego korzysta pracownik, co stanowi doskonałą puentę tego badania.

Udostępnij